မန ၂၇: စူဠဟတၳိပေဒါပမသုတ္

၂၈၈။ အကြၽႏု္ပ္သည္ ဤသို႔ၾကားနာခဲ့ရပါသည္-

အခါတစ္ပါး၌ ျမတ္စြာဘုရားသည္ သာဝတၳိျပည္ အနာထပိဏ္သူေဌး၏ အရံျဖစ္ေသာ ေဇတဝန္ေက်ာင္း၌ သီတင္းသံုးေနေတာ္မူ၏။ ထိုအခါ ဇာဏုေႆာဏိပုဏၰားသည္ အလံုးစံုျဖဴေသာ ျမည္းကေသာရထားျဖင့္ မြန္းတည့္အခ်ိန္၌ သာဝတၳိျပည္မွ ထြက္လာစဥ္ အေဝးမွလာေသာ ပိေလာတိကပရိဗိုဇ္ကိုျမင္၍ပိေလာတိက ပရိဗိုဇ္အား-

”အသွ်င္ ဝစၧာယနသည္ ယခု မြန္းတည့္ခ်ိန္၌ အဘယ္မွ လာသနည္း” ဟု ေျပာဆို၏။

အသွ်င္ ငါသည္ ရဟန္းေဂါတမအထံမွ လာခဲ့၏ဟု (ဆို၏)။

”အသွ်င္ ဝစၧာယနသည္ ရဟန္းေဂါတမ၏ ပညာအစြမ္းကို အဘယ္သို႔ ထင္မွတ္သနည္း၊ ပညာရွိဟုထင္မွတ္ပါသေလာ” ဟု (ေမး၏)။

အသွ်င္ ငါသည္ အဘယ္လိုလူစားနည္း၊ အဘယ္လိုလူစားျဖစ္၍ ရဟန္းေဂါတမ၏ ပညာစြမ္းကိုသိႏိုင္အံ့နည္း၊ ရဟန္းေဂါတမ၏ ပညာစြမ္းကို သိႏိုင္မည့္ သူသည္လည္း ထို (ရဟန္းေဂါတမ) ကဲ့သို႔သေဘာရွိေသာ သူသာလွ်င္ ျဖစ္ရေပမည္ဟု (ဆို၏)။

”အသွ်င္ ဝစၧာယနသည္ ရဟန္းေဂါတမကို ျမတ္ေသာ ခ်ီးမြမ္းျခင္းျဖင့္ ခ်ီးမြမ္းဘိ၏” ဟု (ဆို၏)။

အသွ်င္ ငါသည္ အဘယ္လိုလူစားနည္း၊ အဘယ္လိုလူစားျဖစ္၍ ရဟန္းေဂါတမကို ခ်ီးမြမ္းႏိုင္မည္နည္း၊ ထိုအသွ်င္ေဂါတမသည္ အခ်ီးမြမ္းခံရသူတို႔၏ အခ်ီးမြမ္းကို ခံထိုက္၏၊ နတ္လူတို႔ထက္ ျမတ္ေတာ္မူ၏ဟု (ဆို၏)။

”အသွ်င္ ဝစၧာယနသည္ အဘယ္အက်ဳိးအာနိသင္ကို ေကာင္းစြာျမင္၍ ရဟန္းေဂါတမအေပၚ၌ ဤသို႔အလြန္ၾကည္ၫိုေနရသနည္း” ဟု (ေမး၏)။

အသွ်င္ ဥပမာအားျဖင့္ ဆင္ေတာ၌ ေနေလ့ရွိေသာ လိမၼာေသာသူသည္ ဆင္ေတာသို႔ ဝင္သည္ရွိေသာ္ထိုဆင္ေတာ၌ အလ်ားရွည္၍ အနံက်ယ္ျပန္႔ေသာ ဆင္ေျခရာႀကီးကို ျမင္ျငားအံ့၊ ထိုသူသည္ ”အခ်င္းတို႔ဆင္သည္ ႀကီးမားစြတကား” ဟု ဆံုးျဖတ္ျခင္းသို႔ ေရာက္သကဲ့သို႔၊ ဤအတူပင္ ငါသည္ ရဟန္းေဂါတမအေပၚ၌ ေလးပါးေသာ (ဉာဏ္) ေျခရာတို႔ကို ျမင္ရေသာအခါမွစ၍ ”ျမတ္စြာဘုရားသည္ (အလံုးစံုေသာတရားကို) ကိုယ္တိုင္ မွန္စြာ သိေတာ္မူေသာ ဘုရားေပတည္း၊ တရားေတာ္သည္ ျမတ္စြာဘုရားေကာင္းစြာ ေဟာၾကားထားေသာ တရားေပတည္း၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ တပည့္သံဃာသည္အက်င့္ေကာင္းရွိ ေသာ သံဃာေပတည္း” ဟု ဆံုးျဖတ္ျခင္းသို႔ ေရာက္၏။

၂၈၉။ အဘယ္ေလပါးတို႔နည္း ဟူမူ- အသွ်င္ ဤေလာက၌ ငါသည္ သိမ္ေမြ႕ေသာ ပညာရွိကုန္ ေသာ၊ သူတစ္ပါးအယူဝါဒကို သိၿပီးျဖစ္ကုန္ေသာ၊ သားၿမီးကို ေဖာက္ထြင္းပစ္ႏိုင္သည့္ ေလးသမားႏွင့္တူကုန္ေသာ အခ်ဳိ႕မင္းပညာရွိတို႔ကို ျမင္ဖူး၏၊ ထိုသူတို႔သည္ ပညာျဖင့္ အယူတို႔ကို ဖ်က္ဆီးကုန္သကဲ့သို႔လွည့္လည္ကုန္၏။

အသွ်င္ ထိုသူတို႔သည္ ”ရဟန္းေဂါတမသည္ ဤမည္ေသာ ရြာသို႔လည္းေကာင္း၊ နိဂံုးသို႔လည္း ေကာင္းေရာက္လတၱံ႕” ဟု ၾကားၾကသျဖင့္ ”ငါတို႔သည္ ဤျပႆနာကို ရဟန္းေဂါတမထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္၍ ဤသို႔ေမးခဲ့လွ်င္ ငါတို႔အား ဤသို႔ ေျဖၾကားျငားအံ့၊ ထိုရဟန္းေဂါတမအား ငါတို႔က ဤသို႔ အျပစ္တင္ကုန္အံ့၊ ဤသို႔ ေမးခဲ့လွ်င္ ငါတို႕အား ဤသို႔လည္း ေျဖၾကားျငားအံ့၊ ထိုရဟန္းေဂါတမအားငါတို႔က ဤသို႔လည္း အျပစ္တင္ကုန္အံ့” ဟု ေျပာဆိုလ်က္ ျပႆနာကို ျပဳစီရင္ကုန္၏။

အသွ်င္ ထိုသူတို႔သည္ ”ရဟန္းေဂါတမသည္ ဤမည္ေသာ ရြာသို႔လည္းေကာင္း၊ နိဂံုးသို႔လည္း ေကာင္းေရာက္၏” ဟု ၾကားၾကသျဖင့္ ရဟန္းေဂါတမထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္ကုန္၏။ ထိုသူတို႔ကို ရဟန္း ေဂါတမသည္တရားစကားတို႔ျဖင့္ (အက်ဳိးစီးပြါးကို) သိျမင္ေစလ်က္ (တရားကို) ေဆာက္တည္ေစကာ (တရားက်င့္သံုးရန္) ထက္သန္ရႊင္လန္းေစ၏။ ထိုသူတို႔သည္ ရဟန္းေဂါတမက တရားစကားျဖင့္ (အက်ဳိးစီးပြါးကို) သိျမင္ေစလ်က္ (တရားကို) ေဆာက္တည္ေစကာ (တရားက်င့္သံုးရန္) ထက္သန္ရႊင္လန္းေစေသာ္ ရဟန္းေဂါတမအား ျပႆနာကိုပင္ မေမးၾကကုန္၊ အဘယ္မွာလွ်င္ ထိုရဟန္းေဂါတမအားအျပစ္တင္ၾကကုန္အံ့နည္း၊ စင္စစ္ေသာ္ကား ရဟန္းေဂါတမ၏ တပည့္မ်ားသာလွ်င္ ျဖစ္ကုန္၏။

အသွ်င္ ငါသည္ ရဟန္းေဂါတမ၌ ေရွးဦးစြာေသာ ဤ (ဉာဏ္) ေျခရာကို ျမင္ေသာအခါမွစ၍ ”ျမတ္စြာဘုရားသည္ (အလံုစံုေသာတရားတို႔ကို) ကိုယ္တိုင္ မွန္စြာ သိေတာ္မူေသာ ဘုရားေပတည္း၊ တရားေတာ္သည္ ျမတ္စြာဘုရား ေကာင္စြာ ေဟာၾကားထားေသာ တရားေပတည္း၊ ျမတ္စြာဘုရား၏တပည့္သံဃာသည္ အက်င့္ေကာင္းရွိေသာ သံဃာေပတည္း” ဟု ဆံုးျဖတ္ျခင္းသို႔ ေရာက္၏။

အသွ်င္ တစ္ဖန္ထို႔ျပင္လည္း ငါသည္ ဤေလာက၌ အခ်ဳိ႕ကုန္ေသာ ပုဏၰားပညာရွိတို႔ကို ျမင္၏။ပ။ သူႂကြယ္ပညာရွိတို႔ကို။ပ။ သိမ့္ေမြ႕ေသာပညာရွိကုန္ေသာ၊ သူတစ္ပါးအယူဝါဒကို သိၿပီးျဖစ္ကုန္ေသာ၊ သားၿမီးကို ေဖာက္ထြင္းပစ္ႏိုင္သည့္ ေလးသမားႏွင့္တူကုန္ေသာ ရဟန္းပညာရွိတို႔ကို (ျမင္၏)။ ထိုသူတို႔သည္ ပညာျဖင့္ အယူတို႔ကို ဖ်က္ဆီးကုန္သကဲ့သို႔ လွည့္လည္ကုန္၏၊ အသွ်င္ ထိုသူတို႔သည္ ”ရဟန္းေဂါတမသည္ ဤမည္ေသာ ရြာသို႔လည္းေကာင္း၊ နိဂံုးသို႔လည္းေကာင္း ေရာက္လတၱံ႕” ဟု ၾကားၾကသျဖင့္ ”ငါတို႕သည္ ဤျပႆနာကို ရဟန္းေဂါတမထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္၍ ဤသို႔ ေမးခဲ့လွ်င္ ငါတို႔အားဤသို႔ ေျဖၾကားျငားအံ့၊ ထိုရဟန္းေဂါတမအား ငါတို႔က ဤသို႔ အျပစ္တင္ကုန္အံ့၊ ဤသို႔ ေမးခဲ့လွ်င္ငါတို႔အား ဤသို႔လည္း ေျဖၾကားျငားအံ့၊ ထိုရဟန္း ေဂါတမအား ငါတို႔က ဤသို႔လည္း အျပစ္တင္ကုန္အံ့” ဟု ေျပာဆိုလ်က္ ျပႆနာကို ျပဳစီရင္ၾကကုန္၏။

အသွ်င္ ထိုသူတို႔သည္ ”ရဟန္းေဂါတမသည္ ဤအမည္ရွိေသာ ရြာသို႔လည္းေကာင္း နိဂံုးသို႔လည္းေကာင္း ေရာက္၏” ဟု ၾကားၾကသျဖင့္ ရဟန္းေဂါတမထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္ကုန္၏။ ထိုသူတို႔ကို ရဟန္းေဂါတမသည္ တရားစကားျဖင့္ (အက်ဳိးစီးပြါး) ကို သိျမင္ေစလ်က္ (တရားကို) ေဆာက္တည္ေစကာ (တရားက်င့္သံုးရန္) ထက္သန္ရႊင္လန္းေစ၏။ ထိုသူတို႔သည္ ရဟန္းေဂါတမက တရားစကားျဖင့္ (အက်ဳိးစီးပြါး) ကို သိျမင္ေစလ်က္ (တရားကို) ေဆာက္တည္ေစကာ (တရားက်င့္သံုးရန္) ထက္သန္ရႊင္လန္းေစေသာ္ ရဟန္းေဂါတမအား ျပႆနာကိုပင္ မေမးၾကကုန္၊ အဘယ္မွာလွ်င္ ထိုရဟန္းေဂါတမအားအျပစ္ကို တင္ၾကကုန္အံ့နည္း၊ စင္စစ္ေသာ္ကား လူ႕ေဘာင္မွ ရဟန္းေဘာင္သို႔ ကပ္ေရာက္ျခင္းငွါ ရဟန္းေဂါတမကိုသာလွ်င္ အခြင့္ေတာင္းၾကကုန္၏။ ထိုသူတို႔ကို ရဟန္းေဂါတမသည္ ရဟန္းျပဳ၏။ ထိုသူတို႔သည္ ထိုရဟန္းေဘာင္၌ ရဟန္းျပဳကုန္လ်က္ ဆိတ္ၿငိမ္ရာသို႔ ကပ္ၾကၿပီးလွ်င္ သတိမေမ့မေလ်ာ့သည့္ျဖစ္၍ ျပင္းစြာအားထုတ္ျခင္းရွိသည္ျဖစ္၍ တည္ၾကည္ေသာစိတ္ရွိသည္ျဖစ္၍ ေနၾကကုန္ေသာ္ အၾကင္ (အရဟတၱဖိုလ္) အက်ဳိးငွါ အမ်ဳိးသားတို႔သည္ လူ႕ေဘာင္မွ (ထြက္ခြါ၍) ရဟန္းေဘာင္၌ ေကာင္းစြာသာလွ်င္ ရွင္ရဟန္းျပဳကုန္၏၊ ျမတ္ေသာအက်င့္၏ အဆံုးျဖစ္ေသာ အတုမရွိေသာ ထိုအရဟတၱဖိုလ္ကိုမၾကာမီ မ်က္ေမွာက္ဘဝ၌ပင္ ထူးေသာဉာဏ္ျဖင့္ ကိုယ္တိုင္မ်က္ေမွာက္ျပဳ၍ ျပည့္စံုေစလ်က္ ေနၾကကုန္၏။

ထိုသူတို႔သည္ ဤသို႔ ေျပာဆိုၾကကုန္၏- ”အခ်င္းတို႔ ပ်က္စီးဖို႔ရာ အနည္းငယ္သာ လိုေတာ့၏၊ အခ်င္းတို႔ ဆံုး႐ံႈးဖို႔ရာ အနည္းငယ္သာ လိုေတာ့၏၊ အေၾကာင္းမွန္ကို ဆိုရေသာ္ ငါတို႔သည္ ေရွးအခါကသမဏ မဟုတ္ဘဲ သမဏျဖစ္ကုန္၏ဟု ဝန္ခံၾကကုန္၏၊ ျဗာဟၼဏမဟုတ္ဘဲ ျဗာဟၼဏျဖစ္ကုန္၏ဟု ဝန္ခံၾကကုန္၏၊ ရဟႏၲာမဟုတ္ဘဲ ရဟႏၲာျဖစ္ကုန္၏ဟု ဝန္ခံၾကကုန္၏၊ ယခုမွသာလွ်င္ သမဏျဖစ္ၾကကုန္၏၊ ယခုမွသာလွ်င္ ျဗာဟၼဏျဖစ္ၾကကုန္၏၊ ယခုမွသာလွ်င္ ရဟႏၲာျဖစ္ၾကကုန္၏” ဟု (ေျပာဆိုၾကကုန္၏)။

အသွ်င္ ငါသည္ ရဟန္းေဂါတမ၌ ေလးခုေျမာက္ျဖစ္ေသာ ဤ (ဉာဏ္) ေျခရာကို ျမင္ေသာအခါမွ စ၍ ”ျမတ္စြာဘုရားသည္ (အလံုစံုေသာတရားကို) ကိုယ္တိုင္ မွန္စြာ သိေတာ္မူေသာ ဘုရားေပတည္း၊ တရားေတာ္သည္ ျမတ္စြာဘုရား ေကာင္းစြာ ေဟာၾကားထားေသာ တရားေပတည္း၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ တပည့္သံဃာသည္ အက်င့္ေကာင္းရွိေသာ တပည့္သံဃာေပတည္း” ဟု ဆံုးျဖတ္ျခင္းသို႔ ေရာက္၏။

အသွ်င္ ငါသည္ ရဟန္းေဂါတမ၌ ေလးပါးကုန္ေသာ ဤ (ဉာဏ္) ေျခရာတို႔ကို ျမင္ေသာအခါမွ စ၍ ”ျမတ္စြာဘုရားသည္ (အလံုစံုေသာတရားကို) ကိုယ္တိုင္ မွန္စြာ သိေတာ္မူေသာ ဘုရားေပတည္း၊ တရားေတာ္သည္ ျမတ္စြာဘုရား ေကာင္စြာ ေဟာၾကားထားေသာ တရားေပတည္း၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ တပည့္သံဃာသည္ အက်င့္ေကာင္းရွိေသာ တပည့္သံဃာေပတည္း” ဟု ဆံုးျဖတ္ျခင္းသို႔ ေရာက္၏ဟု (ေျပာဆို၏)။

၂၉ဝ။ ဤသို႔ ေျပာဆိုေသာ္ ဇာဏုေႆာဏိပုဏၰားသည္ အလံုးစံုျဖဴေသာ ျမည္းကေသာရထားမွသက္ဆင္း၍ ပခံုးတစ္ဖက္၌ ကိုယ္ဝတ္ကိုတင္၍ ျမတ္စြာဘုရားရွိရာအရပ္သို႔ လက္အုပ္ကို ၫြတ္၍သံုးႀကိမ္ ဥဒါန္းစကားကို ႁမြက္ဆို၏ –

”နေမာ တႆ ဘဂဝေတာ အရဟေတာ သမၼာသမၺဳဒၶႆ။

ပူေဇာ္အထူးကို ခံေတာ္မူထိုက္ေသာ (အလံုးစံုေသာတရားတို႔ကို) ကိုယ္တိုင္ မွန္စြာ သိေတာ္ မူေသာထိုျမတ္စြာဘုရားအား ရွိခိုးပါ၏၊

နေမာ တႆ ဘဂဝေတာ အရဟေတာ သမၼာသမၺဳဒၶႆ။

ပူေဇာ္အထူးကို ခံေတာ္မူထိုက္ေသာ (အလံုးစံုေသာတရားတို႔ကို) ကိုယ္တိုင္ မွန္စြာ သိေတာ္ မူေသာထိုျမတ္စြာဘုရားအား ရွိခိုးပါ၏၊

နေမာ တႆ ဘဂဝေတာ အရဟေတာ သမၼာသမၺဳဒၶႆ။

ပူေဇာ္အထူးကို ခံေတာ္မူထိုက္ေသာ (အလံုးစံုေသာတရားတို႔ကို) ကိုယ္တိုင္ မွန္စြာ သိေတာ္ မူေသာထိုျမတ္စြာဘုရားအား ရွိခိုးပါ၏၊

ငါတို႔လည္း တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္မွာ ထိုအသွ်င္ေဂါတမႏွင့္အတူ ေတြ႕ဆံုေကာင္း ေတြ႕ဆံုရတန္ရာ၏၊ တစ္စံုတစ္ရာေသာ စကားေျပာေဟာျခင္းသည္ ျဖစ္ေကာင္း ျဖစ္တန္ရာ၏” ဟု (ႁမြက္ဆို၏)။

ထို႔ေနာက္ ဇာဏုေႆာဏိပုဏၰားသည္ ျမတ္စြာဘုရားထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္၍ ျမတ္စြာဘုရားႏွင့္အတူဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာ ႏႈတ္ဆက္ေျပာဆို၏၊ ဝမ္းေျမာက္ဖြယ္ အမွတ္ရဖြယ္စကားကို ေျပာဆိုၿပီးဆံုးေစၿပီး၍တစ္ခုေသာ ေနရာ၌ ထိုင္ေနၿပီးေသာ္ ပိေလာတိကပရိဗိုဇ္ႏွင့္အတူ ေျပာဆိုခဲ့သမွ် စကားအလံုးစံုကိုျမတ္စြာ ဘုရားအား ေလွ်ာက္၏။

ဤသို႔ ေလွ်ာက္ေသာ္ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ဇာဏုေႆာဏိပုဏၰားအား ”ပုဏၰား ဤမွ်ေသာ စကား ျဖင့္ဆင္ေျခရာဥပမာရွိေသာ တရားသည္ အက်ယ္အားျဖင့္ မျပည့္စံုေသး၊ ပုဏၰား စင္စစ္ေသာ္ကား့ဆင္ေျခရာဥပမာရွိေသာ တရားကို အက်ယ္အားျဖင့္ ျပည့္ျပည့္စံုစံု နာဦးေလာ့၊ ေကာင္းစြာ ႏွလံုးသြင္းဦးေလာ့၊ ေဟာၾကားအံ့” ဟု ဤသို႔ မိန္႔ဆို၏။ ”ေကာင္းပါၿပီ အသွ်င္ဘုရား” ဟု ဇာဏုေႆာဏိပုဏၰားသည္ ျမတ္စြာဘုရားအား ျပန္ၾကားေလွ်ာက္ထား၏။

ျမတ္စြာဘုရားသည္ ဤစကားကို မိန္႔ေတာ္မူ၏ –

၂၉၁။ ပုဏၰား ဥပမာေသာ္ကား ဆင္ေတာ၌ ေနေလ့ရွိသူသည္ ဆင္ေတာသို႔ ဝင္သည္ရွိေသာ္ဆင္ေတာ၌ အလ်ားရွည္၍ အနံက်ယ္ျပန္႔ေသာ ဆင္ေျခရာႀကီးကို ျမင္ရ၏၊ ဆင္ေတာ၌ ေနေလ့ရွိေသာဆင္အတတ္၌ ကြၽမ္းက်င္ေသာ သူသည္ ထိုသို႔ျမင္ကာမွ်ျဖင့္ ”အခ်င္းတို႔ ဆင္ေျပာင္သည္ ႀကီးမားလွ၏တကား” ဟု ဆံုးျဖတ္ျခင္းသို႔ မေရာက္ေပ။ ထိုသို႔မေရာက္ျခင္းသည္ အဘယ္အေၾကာင္းေၾကာင့္နည္း၊ ပုဏၰား ဤေျခရာသည္ ဆင္ေတာ၌ ႀကီးမားေသာေျခရာရွိကုန္ေသာ ပုကြေသာ ဝါမနိကာဆင္မတို႔၏ေျခရာ ျဖစ္ရာေသာေၾကာင့္တည္း။

ထိုသူသည္ ထိုေျခရာသို႔ အစဥ္လိုက္၏၊ ထိုေျခရာသို႔ အစဥ္လိုက္ေသာ္ ဆင္ေတာ၌ အလ်ားရွည္၍အနံက်ယ္ျပန္႔ေသာ ဆင္ေျခရာႀကီးကိုလည္းေကာင္း ျမင့္ရာ၌ ပြတ္တိုက္ရာကိုလည္းေကာင္း ျမင္၍ ဆင္ေတာ၌ ေနေလ့ရွိေသာ ဆင္အတတ္၌ ကြၽမ္းက်င္ေသာ သူသည္ ထိုသို႔ျမင္ကာမွ်ျဖင့္ ”အခ်င္းတို႔ ဆင္ေျပာင္ႀကီးသည္ ႀကီးမား၏တကား” ဟု ဆံုးျဖတ္ျခင္းသို႔ မေရာက္။ ထိုသို႔မေရာက္ျခင္းသည္ အဘယ့္ေၾကာင့္နည္း၊ ပုဏၰား ဤေျခရာသည္ ဆင္ေတာ၌ ႀကီးမားေသာေျခရာရွိေသာ ေျခတံရွည္၍ အစြယ္ႀကဲေသာ ‘ဥစၥာကာဠာရိကာ’ ဆင္မတို႔၏ ေျခရာျဖစ္ႏိုင္ရာေသာေၾကာင့္တည္း။

ထိုသူသည္ ထိုေျခရာသို႔ အစဥ္လိုက္၏၊ ထိုေျခရာသို႔ အစဥ္လိုက္ေသာ္ ဆင္ေတာ၌ အလ်ားရွည္၍အနံက်ယ္ျပန္႔ေသာ ဆင္ေျခရာႀကီးကိုလည္းေကာင္း၊ ျမင့္ရာ၌ ပြတ္တိုက္ရာကိုလည္းေကာင္း ျမင့္ရာ၌အစြယ္တို႔ျဖင့္ ထိုးျခစ္ရာကိုလည္းေကာင္း ျမင္၏။ ဆင္ေတာ၌ ေနေလ့ရွိေသာ ဆင္အတတ္၌ ကြၽမ္းက်င္ေသာ သူသည္ ထိုသို႔ ျမင္ကာမွ်ျဖင့္ ”အခ်င္းတို႔ ဆင္ေျပာင္သည္ ႀကီးမား၏တကား” ဟု ဆံုးျဖတ္ျခင္းသို႔ မေရာက္။ ထိုသို႔ မေရာက္ျခင္းသည္ အဘယ့္ေၾကာင့္နည္း၊ ပုဏၰား ဤေျခရာသည္ ဆင္ေတာ၌ႀကီးမားေသာ ေျခရာရွိေသာ ေျခတံရွည္၍ စဥ္းငယ္ပြင့္ေသာ ပန္းငံုသဏၭာန္အစြယ္ရွိေသာ ‘ဥစၥာကေဏ႐ုကာ’ ဆင္မတို႔၏ ေျခရာျဖစ္ႏိုင္ရာေသာေၾကာင့္တည္း။

ထိုသူသည္ ထိုေျခရာသို႔ အစဥ္လိုက္၏၊ ထိုေျခရာသို႔ အစဥ္လိုက္ေသာ္ ဆင္ေတာ၌ အလ်ားရွည္၍အနံက်ယ္ျပန္႔ေသာ ဆင္ေျခရာႀကီးကိုလည္းေကာင္း၊ ျမင့္ရာ၌ ပြတ္တိုက္ရာကိုလည္းေကာင္း ျမင့္ရာ၌အစြယ္တို႔ျဖင့္ ထိုးျခစ္ရာကိုလည္းေကာင္း၊ ျမင့္ရာ၌ သစ္ခက္က်ဳိးကိုလည္းေကာင္း ျမင္၏။ ထိုဆင္ေျပာင္ကိုလည္း သစ္ပင္ရင္း၌ျဖစ္ေစ, လြင္တီးေခါင္၌ျဖစ္ေစ သြားေနသည္ကိုေသာ္လည္းေကာင္း ရပ္ေနသည္ကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ ထိုင္ေနသည္ကိုေသာ္လည္းေကာင္း၊ အိပ္ေနသည္ကိုေသာ္လည္းေကာင္း ျမင္၏။ ထိုသူသည္ ”ထိုဆင္ႀကီးသည္ကား ဤဆင္ေျပာင္ႀကီးပင္တည္း” ဟု ဆံုးျဖတ္ျခင္းသို႔ ေရာက္၏။

ပုဏၰား ဤအတူပင္ ဤေလာက၌ ပူေဇာ္အထူးကို ခံေတာ္မူထိုက္ေသာ၊ (အလံုစံုေသာ တရားတို႔ကို) ကိုယ္တိုင္ မွန္စြာ သိေတာ္မူေသာ၊ အသိဉာဏ္ ‘ဝိဇၨာ’ အက်င့္ ‘စရဏ’ ႏွင့္ ျပည့္စံုေတာ္မူေသာ၊ ေကာင္းေသာ စကားကို ဆိုေတာ္မူတတ္ေသာ၊ ေလာကကို သိေတာ္မူေသာ၊ ဆံုးမထိုက္သူကို ဆံုးမတတ္သည့္ အတုမဲ့ပုဂၢိဳလ္ ျဖစ္ေတာ္မူေသာ၊ နတ္လူတို႔၏ ဆရာျဖစ္ေတာ္မူေသာ၊ (သစၥာေလးပါးတရားတို႔ကို) သိေတာ္မူေသာ၊ ဘုန္းတန္ခိုးႀကီးေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ပြင့္ေတာ္မူ၏။ ထိုျမတ္စြာဘုရားသည္နတ္ မာရ္နတ္ ျဗဟၼာႏွင့္ တကြေသာ နတ္ေလာကႏွင့္ သမဏျဗာဟၼဏ မင္းမ်ား လူမ်ားႏွင့္ တကြေသာလူေလာကကို ကိုယ္တိုင္ ထူးေသာဉာဏ္ျဖင့္ မ်က္ေမွာက္ျပဳလ်က္ ေဟာၾကားေတာ္မူ၏၊ ထိုျမတ္စြာဘုရားသည္ အစ၏ေကာင္းျခင္း အလယ္၏ေကာင္းျခင္း အဆံုး၏ေကာင္းျခင္းရွိေသာ အနက္ႏွင့္ျပည့္စံုေသာ သဒၵါႏွင့္ျပည့္စံုေသာ အလံုးစံုျပည့္စံုေသာ စင္ၾကယ္ေသာ တရားကို ေဟာေတာ္မူ၏၊ ျမတ္ေသာအက်င့္ကို့ျပေတာ္ မူ၏။

ထိုတရားကို သူႂကြယ္သည္လည္းေကာင္း၊ သူႂကြယ့္သားသည္လည္းေကာင္း၊ ဇာတ္တစ္မ်ဳိးမ်ဳိး၌ျဖစ္ေသာ သူသည္လည္းေကာင္း နာၾကားရ၏၊ ထိုသူသည္ ထိုတရားေတာ္ကို နာၾကားရေသာေၾကာင့္ျမတ္စြာဘုရား၌ ယံုၾကည္မႈကို ရ၏၊ ထိုသူသည္ ယံုၾကည္မႈကို ရျခင္းႏွင့္ ျပည့္စံုသည္ျဖစ္၍ ဤသို႔ဆင္ျခင္၏။

”အိမ္ရာေထာင္ေသာ ဘဝ၌ ေနရျခင္းသည္ က်ဥ္းေျမာင္း၏၊ (ကိေလသာ) ျမဴထရာခရီးလမ္းမႏွင့္တူ၏၊ ရဟန္းအျဖစ္သည္ လြင္ျပင္ႏွင့္ တူ၏၊ အိမ္ရာေထာင္ေသာ ဘဝ၌ ေနသူသည္ ဤျမတ္ေသာအက်င့္ကို စင္စစ္ ျပည့္စံုစြာ စင္စစ္ စင္ၾကယ္စြာ ခ႐ုသင္းပြတ္သစ္ႏွင့္တူစြာ က်င့္ျခင္းငွါ မလြယ္၊ ငါသည္ဆံမုတ္ဆိတ္ကို ပယ္၍ ဖန္ရည္ဆိုးအဝတ္တို႔ကို ဝတ္ၿပီးလွ်င္ လူ႕ေဘာင္မွ ရဟန္းေဘာင္သို႔ ဝင္ေရာက္ရမူေကာင္းေလစြ” ဟု (ဆင္ျခင္၏)။

ထိုသူသည္ ေနာင္အခါ၌ နည္းေသာ ဥစၥာစုကို ပယ္စြန္႔၍လည္းေကာင္း၊ မ်ားေသာ ဥစၥာစုကိုပယ္စြန္႔၍လည္းေကာင္း၊ နည္းေသာ ေဆြမ်ဳိးစဥ္ဆက္ကို ပယ္စြန္႔၍လည္းေကာင္း၊ မ်ားေသာ ေဆြမ်ဳိးစဥ္ဆက္ကို ပယ္၍စြန္႔လည္းေကာင္း ဆံမုတ္ဆိတ္ကို ပယ္စြန္႔၍ ဖန္ရည္ဆိုးအဝတ္တို႔ကို ဝတ္ၿပီးလွ်င္ လူ႕ေဘာင္မွ ရဟန္းေဘာင္သို႔ ဝင္ေရာက္၏။

၂၉၂။ ထိုသူသည္ ဤသို႔ ဝင္ေရာက္ၿပီးေသာ္ ရဟန္းတို႔၏ သိကၡာသာဇီဝသို႔ ေရာက္လ်က္အသက္သတ္ျခင္းကို ပယ္၍ အသက္သတ္ျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္၏၊ တုတ္ကို ခ်ထားၿပီးျဖစ္၏၊ လက္နက္ကိုခ်ထားၿပီးျဖစ္၏၊ အရွက္ရွိ၏၊ သနားတတ္၏၊ ခပ္သိမ္းေသာ သတၱဝါတို႔၏ အစီးအပြားကို လိုလားလ်က္ေန၏။

မေပးသည္ကို ယူျခင္းကို ပယ္၍ မေပးသည္ကို ယူျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္၏၊ ေပးသည္ကိုသာ ခံယူ၏၊ ေပးသည္ကိုသာ ႏွစ္လို၏၊ မခိုးမဝွက္ စင္ၾကယ္ေသာ ကိုယ္ျဖင့္သာ ေန၏။

မျမတ္ေသာ အက်င့္ကို ပယ္၍ ျမတ္ေသာ အက်င့္ကို က်င့္၏၊ ယုတ္ေသာ အက်င့္ကို က်င့္ေလ့မရွိ၊ ရြာသူတို႔၏ အေလ့ျဖစ္ေသာ ေမထုန္အက်င့္မွ ေရွာင္ၾကဥ္၏။

မဟုတ္ မမွန္ေျပာျခင္းကို ပယ္၍ မဟုတ္ မမွန္ေျပာျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္၏၊ အမွန္ကိုသာ ဆိုေလ့ရွိ၏၊ မွန္ေသာ စကားခ်င္း ဆက္စပ္တတ္၏၊ တည္ေသာ စကားရွိ၏၊ ယံုၾကည္ထိုက္ေသာ စကားရွိ၏၊ ေလာကကို လွည့္စားတတ္သူ မဟုတ္၊

ကုန္းစကားကို ပယ္၍ ကုန္းစကားမွ ေရွာင္ၾကဥ္၏၊ ဤသူ ထိုသူတို႔ ကြဲဲျပားျခင္းငွါ ဤသူ႕ထံမွနားေထာင္၍ ထိုသူ႕ထံ၌ မေျပာတတ္၊ ထိုသူ႕ထံမွ နားေထာင္၍ ဤသူ႕ထံ၌ မေျပာတတ္၊ ဤသို႔ ကဲြျပားသူတို႔ကိုလည္း ေစ့စပ္တတ္၏၊ ညီၫြတ္သူတို႔ကိုလည္း အားေပးတတ္၏၊ ညီၫြတ္ျခင္း၌ ေမြ႕ေလ်ာ္၏။ ညီၫြတ္ျခင္း၌ ေပ်ာ္ပိုက္၏၊ ညီၫြတ္ျခင္းကို ႏွစ္သက္၏၊ ညီၫြတ္ျခင္းကို ျပဳေသာ စကားကို ဆိုေလ့ရွိ၏။

ၾကမ္းေသာစကားကို ပယ္၍ ၾကမ္းေသာစကားမွ ေရွာင္ၾကဥ္၏၊ အၾကင္စကားသည္ အျပစ္ကင္း၏၊ နားခ်မ္းသာ၏၊ ႏွစ္လိုဖြယ္ရွိ၏၊ ႏွလံုးသို႔ သက္၏၊ ယဥ္ေက်း၏၊ လူအမ်ားႏွစ္သက္၏၊ လူအမ်ားႏွစ္ၿခဳိက္၏၊ ထိုသို႔သေဘာရွိေသာ စကားကိုသာ ဆို၏။

ၿပိန္ဖ်င္းေသာစကားကို ပယ္၍ၿပိန္ဖ်င္းေသာစကားမွ ေရွာင္ၾကဥ္၏၊ (သင့္ေသာ) အခါ၌သာ ဆိုေလ့ရွိ၏။ ဟုတ္သည္ကိုသာ ဆိုေလ့ရွိ၏၊ အက်ဳိးႏွင့္စပ္သည္ကိုသာ ဆိုေလ့ရွိ၏၊ တရားႏွင့္စပ္သည္ကိုသာဆိုေလ့ရွိ၏၊ အဆံုးအမႏွင့္စပ္သည္ကိုသာ ဆိုေလ့ရွိ၏၊ (သင့္ေသာ) အခါ၌ အေၾကာင္းႏွင့္တကြေသာအပိုင္းအျခားရွိေသာ အနက္ႏွင့္ျပည့္စံုေသာ မွတ္သားေလာက္ေသာ စကားကိုသာ ဆိုေလ့ရွိ၏။

၂၉၃။ ထိုရဟန္းသည္ မ်ဳိးေစ့အေပါင္း အပင္အေပါင္းကို ဖ်က္ဆီးျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္၏၊ ဆြမ္း့တစ္နပ္သာ စားေလ့ရွိ၏၊ ညစာစားျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္၏၊ ေန႔လြဲစာစားျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္၏၊ ကျခင္းသီျခင္း တီးမႈတ္ျခင္း ပြဲၾကည့္ျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္၏။ ပန္းပန္ျခင္း နံ႕သာျခယ္ျခင္း နံ႕သာေပ်ာင္းလိမ္းျခင္းမွေရွာင္ၾကဥ္၏၊ ျမင့္ေသာ ေနရာ ျမတ္ေသာ ေနရာမွ ေရွာင္ၾကဥ္၏။ ေရႊေငြကို ခံယူျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္၏။ ေကာက္စိမ္းကို၁ ခံယူျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္၏။ အသားစိမ္းကို ခံယူျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္၏။ မိန္းမအိုမိန္းမပ်ဳိကို ခံယူျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္၏။ ကြၽန္မိန္းမ ကြၽန္ေယာက်္ားကို ခံယူျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္၏။ ဆိတ္ႏွင့္သိုးကို ခံယူျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္၏။ ၾကက္ ဝက္ကို ခံယူျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္၏။ ဆင္ ႏြား ျမင္းျမည္းကို ခံယူျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္၏။ လယ္ယာကို ခံယူျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္၏။ တမန္အမႈအေစအပါးအမႈကို ေဆာင္ရြက္ျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္၏။ ဝယ္မႈ ေရာင္းမႈမွ ေရွာင္ၾကဥ္၏။ ခ်ိန္စဥ္းလဲအသျပာစဥ္းလဲ ျခင္တြယ္ တိုင္းတာ စဥ္းလဲျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္၏။ တံစိုးယူျခင္း လွည့္ျဖားျခင္းအတုျပဳျခင္းတည္းဟူေသာ ေကာက္က်စ္ျခင္းမွ ေရွာင္ ၾကဥ္၏။ ျဖတ္ျခင္း သတ္ျခင္း ေႏွာင္ဖြဲဲ႕ျခင္း (ခရီးသြားတို႔ကို) လုယက္ျခင္း (ရြာနိဂံုးတို႔ကို) ဖ်က္ဆီးျခင္း ဓားျပတိုက္ျခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္၏။

၂၉၄။ ထိုရဟန္းသည္ ကိုယ္ကိုမွ်တ႐ံုေသာ သကၤန္း, ဝမ္းကိုမွ်တ႐ံုေသာ ဆြမ္းျဖင့္ ေရာင့္ရဲ၏၊ ထိုရဟန္းသည္ အၾကင္အၾကင္အရပ္သို႔ သြားေသာ္ (ပရိကၡရာရွစ္ပါးမွ်ကို) ေကာင္းစြာ ယူေဆာင္၍သြား၏။ ဥပမာေသာ္ကား အေတာင္ရွိေသာ ငွက္သည္ အၾကင္အၾကင္အရပ္သို႔ ပ်ံေသာ္ မိမိအေတာင္သာဝန္ရွိသည္ျဖစ္၍ ပ်ံ၏။ ဤအတူ ရဟန္းသည္ ကိုယ္ကို မွ်တ႐ံုေသာ သကၤန္း, ဝမ္းကိုမွ်တ႐ံုေသာ ဆြမ္းျဖင့္ ေရာင့္ရဲ၏၊ ထိုရဟန္းသည္ အၾကင္အၾကင္အရပ္သို႔ သြားေသာ္ (ပရိကၡရာရွစ္ပါးမွ်ကို) ေကာင္းစြာယူေဆာင္၍ သြား၏။ ထိုရဟန္းသည္ ဤျမတ္ေသာ သီလအစုႏွင့္ ျပည့္စံုသည္ျဖစ္၍ မိမိသႏၲာန္၌အျပစ္ကင္းေသာ ခ်မ္းသာကို ခံစား၏။

၂၉၅။ ထိုရဟန္းသည္ မ်က္စိျဖင့္ ႐ူပါ႐ံုကို ျမင္ေသာ္ (ေယာက်္ား မိန္းမဟူေသာ) အမွတ္နိမိတ္ကိုစြဲယူေလ့မရွိ။ (လက္ေျခ စေသာ) အမွတ္လကၡဏာငယ္ကို စြဲယူေလ့မရွိ၊ အၾကင္ အေၾကာင္းေၾကာင့္ စကၡဳေႁႏၵကို မေစာင့္စည္းမူ၍ေနေသာ ထိုရဟန္းကို မက္ေမာျခင္း ‘အဘိဇၩ ာ’ ႏွလံုးမသာျခင္း ‘ေဒါမနႆ’ဟုဆိုအပ္ကုန္ေသာ ယုတ္မာေသာ အကုသိုလ္တရားတို႔သည္ အစဥ္လိုက္၍ ႏွိပ္စက္ကုန္ရာ၏၊ ထိုစကၡဳေႁႏၵကိုေစာင့္စည္းျခင္းငွါ က်င့္၏၊ စကၡဳေႁႏၵကို ေစာင့္ေရွာက္၏၊ စကၡဳေႁႏၵ၌ ေစာင့္စည္းျခင္းသို႔ ေရာက္၏။

နားျဖင့္ သဒၵါ႐ံုကို ၾကားေသာ္။ပ။ ႏွာေခါင္းျဖင့္ ဂႏၶာ႐ံုကို နမ္းေသာ္။ လွ်ာျဖင့္ ရသာ႐ံုကို လ်က္ေသာ္။ ကိုယ္ျဖင့္ ေဖာ႒ဗၺာ႐ံုကို ေတြ႕ထိေသာ္။ စိတ္ျဖင့္ ဓမၼာ႐ံုကို သိေသာ္ (ေယာက်္ား မိန္းမဟူေသာ) အမွတ္နိမိတ္ကို စြဲယူေလ့မရွိ၊ (လက္ေျခစေသာ) အမွတ္လကၡဏာငယ္ကို စြဲယူေလ့မရွိ၊ အၾကင္အေၾကာင္းေၾကာင့္ မနိေႁႏၵကို မေစာင့္စည္းမူ၍ ေနေသာ ထိုရဟန္းကို မက္ေမာျခင္း ‘အဘိဇၩာ’ ႏွလံုးမသာျခင္း ‘ေဒါမနႆ’ဟု ဆိုအပ္ကုန္ေသာ ယုတ္မာေသာ အကုသိုလ္တရားတို႔သည္ အစဥ္လိုက္၍ ႏွိပ္စက္ကုန္ရာ၏၊ ထိုမနိေႁႏၵကို ေစာင့္စည္းျခင္းငွါ က်င့္၏၊ မနိေႁႏၵကို ေစာင့္ေရွာက္၏၊ မနိေႁႏၵ၌ေစာင့္စည္းျခင္းသို႔ ေရာက္၏။ ထိုရဟန္းသည္ ဤျမတ္ေသာ ဣေႁႏၵကို ေစာင့္စည္းျခင္းႏွင့္ျပည့္စံုသည္ျဖစ္၍ မိမိ သႏၲာန္၌ (ဒုကၡ ႏွင့္) မေရာေသာ ခ်မ္းသာကို ခံစား၏။

ထိုရဟန္းသည္ ေရွ႕သို႔တက္ရာ ေနာက္သို႔ဆုတ္ရာ၌ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ျဖင့္ ျပဳေလ့ရွိ၏၊ တူ႐ူၾကည့္ရာတေစာင္းၾကည့္ရာ၌ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ျဖင့္ ျပဳေလ့ရွိ၏၊ ေကြးရာ ဆန္႔ရာ၌ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ျဖင့္ ျပဳေလ့ရွိ၏၊ ဒုကုဋ္ သပိတ္ သကၤန္းကို ေဆာင္ရာ၌ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ျဖင့္ ျပဳေလ့ရွိ၏၊ စားရာ ေသာက္ရာ ခဲရာလ်က္ရာ၌ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ျဖင့္ ျပဳေလ့ရွိ၏၊ က်င္ႀကီး က်င္ငယ္စြန္႔ရာ၌ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ျဖင့္ ျပဳေလ့ရွိ၏၊ သြားရာ ရပ္ရာ ထိုင္ရာ အိပ္ရာ ႏိုးရာ ေျပာရာ ဆိတ္ဆိတ္ေနရာ၌ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ျဖင့္ ျပဳေလ့ရွိ၏။

၂၉၆။ ဤျမတ္ေသာ သီလအစု၊ ေရာင့္ရဲျခင္း၊ ဣေႁႏၵေစာင့္စည္းျခင္း၊ သတိ ဆင္ျခင္ဉာဏ္တို႔ႏွင့္ျပည့္စံုေသာ ထိုရဟန္းသည္ ေတာ သစ္ပင္ရင္း ေတာင္ ေခ်ာက္ ေတာင္ေခါင္း သုသာန္ ေတာအုပ့္လြင္ျပင္ ေကာက္႐ိုးပံုဟူေသာ ဆိတ္ၿငိမ္ေသာ ေက်ာင္းအိပ္ရာေနရာကို မွီဝဲ၏၊ ထိုရဟန္းသည္ ဆြမ္းခံရာမွျပန္ခဲ့၍ ဆြမ္းစားၿပီးေနာက္ ထက္ဝယ္ဖြဲဲ႕ေခြၿပီးလွ်င္ ကိုယ္ကို ေျဖာင့္မတ္စြာ ထား၍ ကမၼ႒ာန္းသို႔ေရွး႐ႈကာ သတိကို ျဖစ္ေစလ်က္ ထိုင္၏၊ ထိုရဟန္းသည္ (ခႏၶာငါးပါးတည္းဟူေသာ) ေလာက၌မက္ေမာျခင္း ‘အဘိဇၩာ’ ကို ပယ္၍ မက္ေမာျခင္း ‘အဘိဇၩာ’ ကင္းေသာ စိတ္ျဖင့္ ေန၏၊ မက္ေမာျခင္း ‘အဘိဇၩာ’ မွ စိတ္ကို စင္ၾကယ္ေစ၏။ ပ်က္စီးေစလိုေသာ ျပစ္မွားမႈကို ပယ္၍မပ်က္စီးေစလိုေသာ စိတ္ရွိသည္ျဖစ္၍ ခပ္သိမ္းေသာ သတၱဝါတို႔၏ အစီးအပြါးကို လိုလားလ်က္ ေန၏၊ ပ်က္စီးေစလိုေသာ ျပစ္မွားမႈမွ စိတ္ကို စင္ၾကယ္ေစ၏။ ေလးလံထိုင္းမိႈင္းျခင္း ‘ထိနမိဒၶ’ ကို ပယ္၍ေလးလံထိုင္းမိႈင္းျခင္း ‘ထိနမိဒၶ’ မွ ကင္းသည္ ျဖစ္၍ အလင္းေရာင္ကို မွတ္ျခင္းရွိသည္ျဖစ္၍သတိရွိသည္ျဖစ္၍ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ရွိသည္ျဖစ္၍ ေန၏၊ ေလး လံထိုင္းမိႈင္းျခင္း ‘ထိနမိဒၶ’ မွ စိတ္ကိုစင္ၾကယ္ေစ၏။ ပ်ံ႕လြင့္ျခင္း ‘ဥဒၶစၥ’ ေနာင္တရျခင္း ‘ကုကၠဳစၥ’ ကို ပယ္၍ အတြင္းသႏၲာန္၌ၿငိမ္သက္ေသာစိတ္ရွိသည္ျဖစ္၍ မပ်ံ႕လြင့္သည္ျဖစ္၍ ေန၏၊ ပ်ံ႕လြင့္ျခင္း ‘ဥဒၶစၥ’ ေနာင္တရျခင္း ‘ကုကၠဳစၥ’ မွ စိတ္ကိုစင္ၾကယ္ေစ၏။ မေဝခြဲႏိုင္ျခင္း ‘ဝိစိကိစၧာ’ကို ပယ္၍ မေဝခြဲဲႏိုင္ျခင္း ‘ဝိစိကိစၧာ’ကို လြန္ေျမာက္သည္ျဖစ္၍ကုသိုလ္တရားတို႔၌ သို႔ေလာ သို႔ေလာ မရွိသည္ျဖစ္၍ ေန၏၊ မေဝ ခြဲႏိုင္ျခင္း ‘ဝိစိကိစၧာ’ မွ စိတ္ကိုစင္ၾကယ္ေစ၏။

၂၉၇။ ထိုရဟန္းသည္ စိတ္၏ ညစ္ႏြမ္းေၾကာင္းျဖစ္ကုန္ေသာ ပညာ၏ အားနည္းျခင္းကို ျပဳတတ္ကုန္ေသာ ဤပိတ္ပင္ေၾကာင္း ‘နီဝရဏ’ ငါးပါးတို႔ကို ပယ္၍ ကာမဂုဏ္တို႔မွ ကင္းဆိတ္၍သာလွ်င္အကုသိုလ္တရားတို႔မွ ကင္းဆိတ္၍သာလွ်င္ၾကံစည္ျခင္း ‘ဝိတက္’ႏွင့္ တကြျဖစ္ေသာ၊ သံုးသပ္ဆင္ျခင္ျခင္း ‘ဝိစာရ’ ႏွင့္တကြျဖစ္ေသာ၊ (နီဝရဏ) ကင္းဆိတ္ျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ၊ ႏွစ္သိမ့္ျခင္း ‘ပီတိ’ ခ်မ္းသာျခင္း ‘သုခ’ ရွိေသာ ပဌမစ်ာန္သို႔ ေရာက္၍ ေန၏။

ပုဏၰား ဤပဌမစ်ာန္ကိုလည္း ျမတ္စြာဘုရား၏ (ဉာဏ္) ေျခရာဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ (ဉာဏ္) ျဖင့္ ပြတ္တိုက္ရာဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ (ဉာဏ္) စြယ္ျဖင့္ ထိုးျခစ္ရာဟူ၍လည္းေကာင္း ဆိုသင့္၏။ ျမတ္စြာဘုရား၏ တပည့္သာဝကသည္ ထိုသို႔ ပဌမစ်ာန္ဝင္စား၍ ေနရ႐ံုမွ်ျဖင့္ ”ျမတ္စြာဘုရားသည္ (အလံုးစံုေသာ တရားကို) ကိုယ္တိုင္ မွန္စြာ သိေတာ္မူေသာ ဘုရားေပတည္း၊ တရားေတာ္သည္ ျမတ္စြာဘုရား ေကာင္းစြာ ေဟာၾကားထားေသာ တရားေပတည္း၊ ျမတ္စြာဘုရား၏တပည့္သံဃာသည္ အက်င့္ေကာင္းရွိေသာ သံဃာေပတည္း” ဟု ဆံုးျဖတ္ျခင္းသို႔ မေရာက္သည္သာတည္း။

ပုဏၰား တစ္ဖန္ထို႔ျပင္လည္း ရဟန္းသည္ ဝိတက္ ဝိစာရတို႔၏ၿငိမ္းျခင္းေၾကာင့္ မိမိသႏၲာန္၌ စိတ္ကိုၾကည္လင္ေစတတ္ေသာ၊ စိတ္၏တည္ၾကည္ျခင္း ‘သမာဓိ’ကို ျဖစ္ပြါးေစတတ္ေသာ၊ ၾကံစည္ျခင္း ‘ဝိတက္’မရွိေသာ၊ သံုးသပ္ဆင္ျခင္ျခင္း ‘ဝိစာရ’ မရွိေသာ၊ တည္ၾကည္ျခင္း ‘သမာဓိ’ ေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ၊ ႏွစ္သိမ့္ျခင္း ‘ပီတိ’ ခ်မ္းသာျခင္း ‘သုခ’ ရွိေသာ ဒုတိယစ်ာန္သို႔ ေရာက္၍ ေန၏။

ပုဏၰား ဤဒုတိယစ်ာန္ကိုလည္း။ပ။ ဆိုသင့္၏။ပ။ ျမတ္စြာဘုရား၏ တပည့္သံဃာသည္ အက်င့္ေကာင္းရွိေသာ သံဃာေပတည္းဟု ဆံုးျဖတ္ျခင္းသို႔ မေရာက္သည္သာတည္း။

ပုဏၰား တစ္ဖန္ထို႔ျပင္လည္း ရဟန္းသည္ ႏွစ္သိမ့္ျခင္း ‘ပီတိ’ ကိုလည္း မတပ္မက္ျခင္းေၾကာင့္ေအာက္ေမ့ျခင္း ‘သတိ’ ဆင္ျခင္ျခင္း ‘သမၸဇဥ္’ ႏွင့္ ျပည့္စံုသည္ျဖစ္၍ လ်စ္လ်ဴ႐ႈလ်က္ ေန၏၊ ခ်မ္းသာျခင္း ‘သုခ’ ကိုလည္း ကိုယ္ျဖင့္ ခံစား၏၊ အၾကင္ တတိယစ်ာန္ေၾကာင့္ ထိုသူကို ”လ်စ္လ်ဴ႐ႈသူသတိရွိသူ ခ်မ္းသာစြာ ေနေလ့ရွိသူ” ဟု အရိယာပုဂၢိဳလ္တို႔သည္ ေျပာၾကားကုန္၏၊ ထိုတတိယစ်ာန္သို႔ေရာက္၍ ေန၏။

ပုဏၰား ဤတတိယစ်ာန္ကိုလည္း။ပ။ ဆိုသင့္၏။ပ။ ျမတ္စြာဘုရား၏ တပည့္သံဃာသည္ အက်င့့္ေကာင္းရွိေသာ သံဃာေပတည္းဟု ဆံုးျဖတ္ျခင္းသို႔ မေရာက္သည္သာတည္း။

ပုဏၰား တစ္ဖန္ထို႔ျပင္လည္း ရဟန္းသည္ ခ်မ္းသာဆင္းရဲကို ပယ္ျခင္းေၾကာင့္လည္းေကာင္း၊ ေရွးဦးကပင္လွ်င္ ဝမ္းသာျခင္း ႏွလံုးမသာျခင္းတို႔၏ ခ်ဳပ္ႏွင့္ျခင္းေၾကာင့္လည္းေကာင္း ဆင္းရဲခ်မ္းသာမဟုတ္ေသာ လ်စ္လ်ဴ႐ႈမႈ ‘ဥေပကၡာေၾကာင့္’ ျဖစ္သည့္ သတိ၏ စင္ၾကယ္ျခင္းရွိေသာ စတုတၳစ်ာန္သို႔ေရာက္၍ ေန၏။

ပုဏၰား ဤ စတုတၳစ်ာန္ကိုလည္း ျမတ္စြာဘုရား၏ (ဉာဏ္) ေျခရာဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ (ဉာဏ္) ျဖင့္ ပြတ္တိုက္ရာဟူ၍လည္းေကာင္း ျမတ္စြာဘုရား၏ (ဉာဏ္) စြယ္ျဖင့္ ထိုးျခစ္ရာဟူ၍လည္းေကာင္း ဆိုသင့္၏။ ျမတ္စြာဘုရား၏ တပည့္သာဝကသည္ ထိုသို႔ စတုတၳစ်ာန္ကို ဝင္စား၍ ေနရ႐ံုမွ်ျဖင့္ ”ျမတ္စြာဘုရားသည္ (အလံုးစံုေသာတရားကို) ကိုယ္တိုင္ မွန္စြာ သိေတာ္မူေသာ ဘုရားေပတည္း၊ တရားေတာ္သည္ ျမတ္စြာဘုရား ေကာင္းစြာ ေဟာၾကားထားေသာ တရားေပတည္း၊ ျမတ္စြာဘုရား၏တပည့္သံဃာသည္ အက်င့္ေကာင္းရွိေသာ သံဃာေပတည္း” ဟု ဆံုးျဖတ္ျခင္းသို႔ မေရာက္သည္သာတည္း။

၂၉၈။ ဤသို႔ ထိုရဟန္း၏ တည္ၾကည္ေသာစိတ္သည္ စင္ၾကယ္လတ္ေသာ္ ျဖဴစင္လတ္ေသာ္ညစ္ေၾကးမရွိလတ္ေသာ္ ညစ္ညဴးျခင္းကင္းလတ္ေသာ္ ႏူးညံ့လတ္ေသာ္ ျပဳတိုင္းရလတ္ေသာ္တည္တံ့လတ္ ေသာ္ မတုန္လႈပ္ျခင္းသို႔ ေရာက္လတ္ေသာ္ ေရွး၌ ျဖစ္ဖူးသည္ကို ေအာက္ေမ့ႏိုင္ေသာ ‘ပုေဗၺနိဝါသာ ႏုႆတိ’ဉာဏ္အလို႔ငွါ စိတ္ကို ေရွး႐ႈေဆာင္၏၊ ေရွး႐ႈၫြတ္ေစ၏။ ထိုရဟန္းသည္မ်ားျပားေသာ ေရွး၌ ျဖစ္ဖူးေသာဘဝကို ေအာက္ေမ့ႏိုင္၏၊ ဤသည္ကား အဘယ္နည္း၊ တစ္ဘဝကိုလည္းေကာင္း ႏွစ္ဘဝတို႔ကိုလည္းေကာင္း။ပ။ ဤသို႔ အျခင္းအရာႏွင့္တကြ ၫြန္ျပဖြယ္ (အမည္အႏြယ္) ႏွင့္တကြ မ်ားျပား ေသာ ေရွး၌ျဖစ္ဖူးေသာဘဝကို ေအာက္ေမ့ႏိုင္၏။

ပုဏၰား ဤပုေဗၺနိဝါသာႏုႆတိဉာဏ္ကိုလည္း ျမတ္စြာဘုရား၏ (ဉာဏ္) ေျခရာဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ (ဉာဏ္) ျဖင့္ ပြတ္တိုက္ရာဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ (ဉာဏ္) စြယ္ျဖင့္ ထိုးျခစ္ရာဟူ၍လည္းေကာင္း ဆိုသင့္၏။ ျမတ္စြာဘုရား၏ တပည့္သာဝကသည္ ထိုသို႔ ပုေဗၺနိဝါသာႏုႆတိဉာဏ္ရ႐ံုမွ်ျဖင့္ ”ျမတ္စြာဘုရားသည္ (အလံုးစံုေသာတရားတို႔ကို) ကိုယ္တိုင္ မွန္စြာ သိေတာ္မူေသာ ဘုရားေပတည္း၊ တရားေတာ္သည္ ျမတ္စြာဘုရား ေကာင္းစြာ ေဟာၾကားထားေသာ တရားေပတည္း၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ တပည့္သံဃာသည္ အက်င့္ ေကာင္းရွိေသာ သံဃာေပတည္း” ဟု ဆံုးျဖတ္ျခင္းသို႔မေရာက္သည္ သာတည္း။

ထိုရဟန္း၏ စိတ္သည္ ဤသို႔ တည္ၾကည္လတ္ေသာ္ စင္ၾကယ္လတ္ေသာ္ ျဖဴစင္လတ္ေသာ္ ညစ္ေၾကးမရွိလတ္ေသာ္ ညစ္ညဴးျခင္းကင္းလတ္ေသာ္ ႏူးညံ့လတ္ေသာ္ ျပဳတိုင္းရလတ္ေသာ္ တည္တံ့လတ္ေသာ္ မတုန္လႈပ္ျခင္းသို႔ေရာက္လတ္ေသာ္ ထို (ရဟန္း) သည္ သတၱဝါတို႔၏ ေသျခင္း ျဖစ္ေပၚျခင္းကိုသိေသာ ‘စုတူပပါတ’ ဉာဏ္အလို႔ငွါ စိတ္ကို ေရွး႐ႈၫြတ္ေစ၏။ ထို (ရဟန္း) သည္ အထူးသျဖင့္ စင္ၾကယ္ေသာ လူတို႔၏မ်က္စိထက္ သာလြန္ေသာ နတ္မ်က္စိႏွင့္တူေသာ မ်က္စိ ‘ဒိဗၺစကၡဳဉာဏ္’ ျဖင့္။ပ။ ကံအားေလ်ာ္စြာ ျဖစ္ေသာ သတၱဝါတို႔ကို သိႏိုင္၏။

ပုဏၰား ဤ ‘စုတူပပါတ’ ဉာဏ္ကိုလည္း ျမတ္စြာဘုရား၏ (ဉာဏ္) ေျခရာဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ (ဉာဏ္) ျဖင့္ ပြတ္တိုက္ရာဟူ၍လည္းေကာင္း ျမတ္စြာဘုရား၏ (ဉာဏ္) စြယ္ျဖင့္ ထိုးျခစ္ရာဟူ၍လည္းေကာင္း ဆိုသင့္၏။ ျမတ္စြာဘုရား၏ တပည့္သာဝကသည္ ထိုသို႔ ‘စုတူပပါတ’ ဉာဏ္ရ႐ံုမွ်ျဖင့္ ”ျမတ္စြာဘုရားသည္ (အလံုးစံုေသာတရားတို႔ကို) ကိုယ္တိုင္ မွန္စြာ သိေတာ္မူေသာ ဘုရားေပတည္း၊ တရားေတာ္သည္ ျမတ္စြာဘုရား ေကာင္းစြာ ေဟာၾကားထားေသာ တရားေပတည္း၊ ျမတ္စြာဘုရား၏တပည့္သံဃာသည္ အက်င့္ေကာင္းရွိေသာ သံဃာေပတည္း” ဟု ဆံုးျဖတ္ျခင္းသို႔ မေရာက္သည္သာတည္း။

၂၉၉။ ထိုရဟန္း၏ စိတ္သည္ ဤသို႔ တည္ၾကည္လတ္ေသာ္ ျဖဴစင္လတ္ေသာ္ ညစ္ေၾကးမရွိလတ့္ေသာ္ ညစ္ညဴးျခင္းကင္းလတ္ေသာ္ ႏူးညံ့လတ္ေသာ္ ျပဳတိုင္းရလတ္ေသာ္ တည္တံ့လတ္ေသာ္ မတုန္လႈပ္ျခင္းသို႔ ေရာက္လတ္ေသာ္ ထို (ရဟန္း) သည္ အာသေဝါတရားတို႔၏ ကုန္ရာျဖစ္ေသာ ‘အာသဝကၡယ’ဉာဏ္အလို႔ငွါ စိတ္ကို ေရွး႐ႈၫြတ္ေစ၏။ ထို (ရဟန္း) သည္ ဤကား ဆင္းရဲဟုဟုတ္မွန္ေသာအတိုင္းသိ၏၊ ဤကား ဆင္းရဲျဖစ္ေပၚျခင္း၏ အေၾကာင္းဟုဟုတ္မွန္ေသာအတိုင္း သိ၏၊ ဤကား ဆင္းရဲခ်ဳပ္ရာ (နိဗၺာန္) ဟုဟုတ္မွန္ေသာ အတိုင္း သိ၏။ ဤကား ဆင္းရဲခ်ဳပ္ရာ (နိဗၺာန္) သို႔ ေရာက္ေၾကာင္းအက်င့္ဟုဟုတ္မွန္ေသာအတိုင္း သိ၏၊ ဤကား အာသေဝါတရားတို႔ဟုဟုတ္မွန္ေသာအတိုင္း သိ၏၊ ဤကား အာသေဝါတရားတို႔၏ ျဖစ္ေပၚျခင္း၏ အေၾကာင္းဟုဟုတ္မွန္ေသာအတိုင္း သိ၏၊ ဤကားအာသေဝါတရားတို႔၏ ခ်ဳပ္ရာ (နိဗၺာန္) ဟုဟုတ္မွန္ေသာ အတိုင္း သိ၏၊ ဤကား အာသေဝါတရားတို႔၏ခ်ဳပ္ရာ (နိဗၺာန္) သို႔ ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္ဟုဟုတ္မွန္ေသာ အတိုင္း သိ၏။ ပုဏၰား ဤမဂ္ဉာဏ္ကိုလည္း ျမတ္စြာဘုရား၏ (ဉာဏ္) ေျခရာဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ (ဉာဏ္) ျဖင့္ ပြတ္တိုက္ရာဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ (ဉာဏ္) စြယ္ျဖင့္ ထိုးျခစ္ရာဟူ၍လည္းေကာင္း ဆိုသင့္၏။ ျမတ္စြာဘုရား၏ တပည့္သာဝကသည္ ထိုသို႔ မဂ္ဉာဏ္ကို ရကာမွ်ျဖင့္ အၿပီးအဆံုးသို႔ မေရာက္ေသး။ သို႔ရာတြင္ ”ျမတ္စြာဘုရားသည္ (အလံုးစံုေသာတရားတို႔ကို) ကိုယ္တိုင္ မွန္စြာ သိေတာ္မူေသာ ဘုရားေပတည္း၊ တရားေတာ္သည္ ျမတ္စြာဘုရား ေကာင္းစြာ ေဟာၾကားထားေသာ တရားေပတည္း၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ တပည့္သံဃာသည္ အက်င့္ေကာင္းရွိေသာ သံဃာေပတည္း” ဟု ဆံုးျဖတ္ျခင္းသို႔ကား ေရာက္၏။

ဤသို႔သိေသာ ဤသို႔ျမင္ေသာ ထို (ရဟန္း)၏ စိတ္သည္ ကာမာသဝမွလည္း လြတ္ေျမာက္၏၊ ဘဝါသဝမွလည္း လြတ္ေျမာက္၏၊ အဝိဇၨာသဝမွလည္း လြတ္ေျမာက္၏၊ လြတ္ေျမာက္ၿပီးေသာ္ ”လြတ္ေျမာက္ၿပီ” ဟု အသိဉာဏ္ ျဖစ္ေပၚ၏၊ ”ပဋိသေႏၶေနမႈကုန္ၿပီ၊ ျမတ္ေသာအက်င့္ကို က်င့္သံုးၿပီးၿပီ၊ (မဂ္) ကိစၥကို ျပဳၿပီးၿပီ၊ ဤ (မဂ္) ကိစၥအလို႔ငွါ တစ္ပါးေသာ ျပဳဖြယ္မရွိေတာ့ၿပီ” ဟု သိ၏။ ပုဏၰား ဤပစၥေဝကၡဏာဉာဏ္ကိုလည္း ျမတ္စြာဘုရား၏ (ဉာဏ္) ေျခရာဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ (ဉာဏ္) ျဖင့္ ပြတ္တိုက္ရာဟူ၍လည္းေကာင္း၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ (ဉာဏ္) စြယ္ျဖင့္ထိုးျခစ္ရာဟူ၍လည္းေကာင္း ဆို သင့္၏။

ပုဏၰား ျမတ္စြာဘုရား၏ တပည့္သာဝကသည္ ဤမွ်ေလာက္ျဖင့္ ”ျမတ္စြာဘုရားသည္ တရားအားလံုးကို ကိုယ္တိုင္ မွန္စြာ သိေတာ္မူေသာ ဘုရားေပတည္း၊ တရားေတာ္သည္ ျမတ္စြာဘုရား ေကာင္းစြာေဟာၾကားထားေသာ တရားေပတည္း၊ ျမတ္စြာဘုရား၏ တပည့္သံဃာသည္ အက်င့္ေကာင္းရွိေသာသံဃာေပတည္း” ဟု ဆံုးျဖတ္ျခင္းသို႔ ေရာက္၏။

ပုဏၰား ဤမွ်ျဖင့္ ဆင္ေျခရာဥပမာရွိေသာ တရားသည္ အက်ယ္အားျဖင့္ ျပည့္စံု၏ဟု (ဤစကားကိုေဟာၾကားေတာ္မူ၏)။

ဤသို႔ ေဟာၾကားေတာ္မူေသာ္ ဇာဏုေႆာဏိပုဏၰားသည္ ျမတ္စြာဘုရားကို-

”အသွ်င္ေဂါတမ (တရားေတာ္သည္) အလြန္ႏွစ္သက္ဖြယ္ ရွိပါ၏၊ အသွ်င္ေဂါတမ (တရားေတာ္ သည္) အလြန္ႏွစ္သက္ဖြယ္ ရွိပါ၏၊ အသွ်င္ေဂါတမ ဥပမာေသာ္ကား ေမွာက္ထားေသာ ဝတၳဳကို လွန္ဘိသကဲ့သို႔လည္းေကာင္း၊ ဖံုးလႊမ္းထားေသာ ဝတၳဳကို ဖြင့္လွစ္ဘိသကဲ့သို႔လည္းေကာင္း၊ မ်က္စိလည္ေသာသူအား လမ္းမွန္ကို ေျပာၾကားဘိသကဲ့သို႔လည္းေကာင္း ‘မ်က္စိရွိေသာသူတို႔သည္ အဆင္းတို႔ကိုျမင္ၾကလိမ့္မည္’ဟု အမိုက္ေမွာင္၌ ဆီးမီးတန္ေဆာင္ကို ေဆာင္ျပဘိသကဲ့သို႔လည္းေကာင္း (အသွ်င္ဘုရား) ဤအတူသာလွ်င္ အသွ်င္ေဂါတမသည္ အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ တရားေတာ္ကို ျပေတာ္မူ၏။ အသွ်င္ဘုရား အကြၽႏ္ုပ္သည္ အသွ်င္ေဂါတမကို ကိုးကြယ္ရာဟူ၍ ဆည္းကပ္ပါ၏၊ တရားေတာ္ကိုလည္းကိုးကြယ္ရာဟူ၍ ဆည္းကပ္ပါ၏၊ သံဃာေတာ္ကိုလည္း ကိုးကြယ္ရာဟူ၍ ဆည္းကပ္ပါ၏၊ အသွ်င္ေဂါတမ သည္ အကြၽႏု္ပ္ကို ယေန႔မွစ၍ အသက္ထက္ဆံုး (ရတနာသုံးပါး) ကို့ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ေသာ ဥပါသကာဟု မွတ္ေတာ္မူပါ” ဟု ေလွ်ာက္၏။

ခုနစ္ခုေျမာက္ စူဠဟတၳိပေဒါပမသုတ္ၿပီး၏။

၁။ ေကာက္စိမ္း= အာမကဓည ပါဠိေတာ္ စပါးစိမ္း ခုနစ္မ်ဳိး။