သန ၃၅.၁၃၂: ေလာဟိစၥသုတ္

၁၃၂။ အခါတစ္ပါး၌ အသွ်င္မဟာကစၥည္းသည္ အဝႏၲိတိုင္း မကၠရကတၿမိဳ႕ဝယ္ ေတာေက်ာင္း၌ (သီတင္းသံုး) ေနေတာ္မူ၏။ ထိုအခါ ေလာဟိစၥပုဏၰား၏ မ်ားစြာကုန္ေသာ ထင္းေခြသမား တပည့္လုလင္တို႔သည္ အသွ်င္မဟာကစၥည္း၏ ေတာေက်ာင္းသို႔ ခ်ဥ္းကပ္ၾကကုန္၍ ေက်ာင္း၏ ပတ္ဝန္းက်င္၌ ေခါက္တုံ႔ ေခါက္ျပန္ စၾကႍေလွ်ာက္ၾကကုန္၏၊ လွည့္ပတ္ၾကကုန္၏၊ အခ်ဳိ႕အခ်ဳိ႕ေသာ သူတို႔သည္က်ယ္ေလာင္ဆူညံ ေသာ အသံရွိၾကကုန္သည္ ျဖစ္၍ အခ်င္းခ်င္း ခုန္ေက်ာ္ေျပးလႊားေသာကစားမ်ဳိးတို႔ကို ျပဳလုပ္ၾကကုန္၏၊ ” ဤသူတို႔ကား ဦးျပည္းရဟန္းညံ့တို႔ ျဖစ္ကုန္၏၊ ဇာတ္နိမ့္တို႔့ျဖစ္ကုန္၏၊ မည္းညစ္ကုန္၏၊ ျဗဟၼာ၏ ေျခဖမိုးမွ ေပါက္ဖြားကုန္၏။ ဤဇာတ္နိမ့္ရဟန္းညံ့တို႔အား (လူတို႔သည္) အ႐ိုအေသျပဳၾကကုန္၏၊ အေလး ျပဳၾကကုန္၏၊ ျမတ္ႏိုးၾကကုန္၏၊ ပူေဇာ္ၾကကုန္၏၊ တုပ္ဝပ္ၾကကုန္၏ ”ဟု (ေျပာဆိုၾကကုန္၏)။

ထိုအခါ အသွ်င္မဟာကစၥည္းသည္ ေက်ာင္းမွ ထြက္၍ ထိုလုလင္တို႔ကို ”လုလင္တို႔ အသံ မျပဳၾကကုန္လင့္၊ ငါသည္ သင္တို႔အား တရားကို ေဟာအံ့”ဟု ဤစကားကို ဆိုေလ၏။ ဤသို႔ဆိုေသာ္ ထိုလုလင္တို႔သည္ ဆိတ္ဆိတ္ ေနကုန္၏၊ ထိုအခါ အသွ်င္မဟာကစၥည္းသည္ ထိုလုလင္တို႔ကို ဂါထာတို႔ျဖင့္ေဟာျပေလ၏-

”ေရွးပုဏၰားတို႔၏ က်င့္ဝတ္ကို ေအာက္ေမ့ကုန္ေသာ ေရွး၌ ျဖစ္ကုန္ေသာ ပုဏၰား တို႔သည္သီလကိုသာလွ်င္ အျမတ္ထားကုန္၏၊ ထိုပုဏၰားတို႔သည္ အမ်က္ေဒါသကို ဖိႏွိပ္၍ ပိတ္ဆို႔အပ္ေသာတံခါးတို႔ကို ေကာင္းစြာ ေစာင့္ေရွာက္ၾကကုန္၏။

ေရွးပုဏၰားတို႔၏ က်င့္ဝတ္ကို ေအာက္ေမ့ကုန္ေသာ ပုဏၰားတို႔သည္ ကုသိုလ္ တရား၌လည္းေကာင္း၊ စ်ာန္တရား၌လည္းေကာင္း ေမြ႕ေလ်ာ္ေပ်ာ္ပိုက္ၾကကုန္၏။ ဤ (ယခုကာလ) ပုဏၰားတို႔သည္ကား (ထိုတရားတို႔မွ) ဖဲထြက္ၾကကုန္ၿပီးလွ်င္ (ငါတို႔သည္) ေဗဒင္ကို ရြတ္တတ္ကုန္၏ဟုအမ်ဳိးအႏြယ္အားျဖင့္ မာန္ယစ္ၾကကုန္လ်က္ မညီမွ်မသင့္တင့္ေသာ အမႈကို ျပဳက်င့္ၾကကုန္၏၊ ဤပုဏၰားတို႔သည္ အမ်က္ေဒါသ ႏွိပ္စက္အပ္ကုန္သည္ ျဖစ္၍ အထူးထူးအျပားျပားေသာ တုတ္တို႔ကိုစြဲကိုင္ကုန္ လ်က္ တဏွာရွိသူ တဏွာမဲ့သူတို႔၌ ဆန္႔က်င္ၾကကုန္၏။

(ဣေႁႏၵတို႔၌ ) လံုျခံဳေသာ တံခါး မရွိသူအား ”အိပ္မက္၌ ရေသာ ေယာက္်ား၏ ဥစၥာတို႔ကဲ့သို႔”အလံုးစံုေသာ အက်င့္တို႔သည္ အခ်ည္းႏွီးသာ ျဖစ္ကုန္၏။ အစာ မစားျခင္းလည္းေကာင္း၊ ျမက္စိမ္းခင္းေသာ ေျမ၌ အိပ္ျခင္းလည္းေကာင္း၊ နံနက္ ေစာေစာ ေရခ်ဳိးျခင္းလည္းေကာင္း၊ ေဗဒင္သံုးပံုသင္ျခင္းလည္းေကာင္း။

ၾကမ္းထမ္းေသာ သစ္နက္ေရရွိျခင္းလည္းေကာင္း၊ ဆံက်စ္ရွိျခင္းလည္းေကာင္း၊ သြားေခ်းရွိျခင္းလည္းေကာင္း၊ မႏၲာန္ရြတ္ျခင္းလည္းေကာင္း၊ ႏြား၏ အေလ့ ႏြား၏ အက်င့္ျဖစ္ေသာပုဏၰားအက်င့္လည္းေကာင္း၊ အျပစ္ကို ဖံုးကြယ္ျခင္းလည္းေကာင္း၊ ေကာက္ေကြးေသာ တုတ္ကိုကိုင္ျခင္းလည္းေကာင္း၊ ေရျဖင့္ မ်က္ႏွာကို ေဆးျခင္းလည္းေကာင္း ဤအက်င့္တို႔သည္ အာမိသဘ႑ာတိုးပြားျခင္းငွါ ၿပဳအပ္ေသာ ဘ႑ာတို႔၏ ဂုဏ္တို႔တည္း။

(ေရွးေဟာင္းပုဏၰားတို႔၏) စိတ္သည္ကား ေကာင္းစြာ တည္ၾကည္၏၊ အလြန္ ၾကည္လင္၏၊ ေနာက္က်ဳျခင္း ကင္း၏၊ သတၱဝါအားလံုးတို႔၌ ဆူးေျငာင့္ဟူ၍ မရွိ၊ (ႏူးညံ့၏)၊ ထိုအက်င့္သည္ျမတ္ေသာဘံုသို႔ ေရာက္ျခင္းငွါ လမ္းေၾကာင္း ျဖစ္၏”ဟု ရြတ္ဆို၏။

ထိုအခါ ထိုလုလင္တို႔သည္ အမ်က္ထြက္ကုန္ ႏွလံုးမသာယာကုန္သည္ ျဖစ္၍ ေလာဟိစၥပုဏၰား ထံသို႔ခ်ဥ္းကပ္လ်က္ ”ဆရာႀကီး သိေတာ္မူပါေလာ့၊ မဟာကစၥည္းရဟန္းသည္ ပုဏၰားတို႔၏ မႏၲာန္ကိုတစ္ဖက္သတ္ ကဲ့ရဲ႕ပါ၏၊ ဆဲေရးတားျမစ္ပါ၏”ဟု ေျပာဆိုကုန္၏။ ဤသို႔ေျပာဆိုၾကေသာ္ေလာဟိစၥပုဏၰားသည္ အမ်က္ထြက္ေသာ္လည္း ႏွလံုးမသာယာ ျဖစ္ေသာ္လည္း ”ငါသည္ လုလင္တို႔၏စကားကိုသာ ၾကား၍ မဟာကစၥည္းရဟန္းကို ဆဲေရးျငားအံ့၊ ဆန္႔က်င္ျငားအံ့၊ ေရရြတ္ျငားအံ့၊ စင္စစ္မသင့္ေလ်ာ္၊ ငါသည္ မဟာကစၥည္းထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္၍ ေမးရမူ ေကာင္းေလစြ”ဟု အၾကံ ျဖစ္၏။

ထို႔ေနာက္ ေလာဟိစၥပုဏၰားသည္ ထိုလုလင္တို႔ႏွင့္ အတူ အသွ်င္မဟာကစၥည္းထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္၍ အသွ်င္မဟာကစၥည္းႏွင့္ အတူ ဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာ ႏႈတ္ဆက္ေျပာဆိုၿပီးလွ်င္ တစ္ခုေသာ ေနရာ၌ ထိုင္ေန ၿပီးေသာ္ အသွ်င္မဟာကစၥည္းအား-”အသွ်င္ကစၥည္း အကြၽႏ္ုပ္တို႔၏ မ်ားစြာကုန္ေသာထင္းေခြသမား တပည့္လုလင္တို႔သည္ ဤအရပ္သို႔ လာေရာက္ၾကပါကုန္သေလာ”ဟု ဤစကားကို ဆို၏။

ပုဏၰား သင္၏ မ်ားစြာကုန္ေသာ ထင္းေခြသမား တပည့္လုလင္တို႔သည္ ဤအရပ္သို႔ေရာက္လာကုန္၏ဟု မိန္႔ေတာ္မူ၏၊ အသွ်င္ကစၥည္းသည္ ထိုလုလင္တို႔ႏွင့္ အတူ တစ္စံုတစ္ရာစကားေျပာဆိုမႈ ျဖစ္ပါသေလာ။ ပုဏၰား ငါသည္ ထိုလုလင္တို႔ႏွင့္ အတူ စကားေျပာဆိုမႈ ျဖစ္၏။

အသွ်င္ကစၥည္းသည္ ထိုလုလင္တို႔ႏွင့္ အတူ အဘယ္သို႔ စကားေျပာဆိုမႈ ျဖစ္ပါသနည္း၊ ပုဏၰား ငါသည္ထိုလုလင္တို႔ႏွင့္ အတူ ဤသို႔ စကား ေျပာဆိုမႈ ျဖစ္၏-

ေရွးပုဏၰားတို႔၏ က်င့္ဝတ္ကို ေအာက္ေမ့ကုန္ေသာ ေရွး၌ ျဖစ္ကုန္ေသာ ပုဏၰားတို႔သည္သီလကိုသာလွ်င္ အျမတ္ထားကုန္၏။ပ။ သတၱဝါအားလံုးတို႔၌ ဆူးေျငာင့္ဟူ၍ မရွိ၊ (ႏူးညံ့၏)၊ ထိုအက်င့္သည္ ျမတ္ေသာ ဘံုသို႔ ေရာက္ျခင္းငွါ လမ္းေၾကာင္း ျဖစ္၏။

ပုဏၰား ငါသည္ ထိုလုလင္တို႔ႏွင့္ အတူ ဤသို႔ စကားေျပာဆိုမႈ ျဖစ္၏ဟု (မိန္႔ဆို၏)။

” (ဣေႁႏၵတို႔၌ ) မလံုျခံဳေသာ တံခါးရွိသူ”ဟု အသွ်င္ကစၥည္း ဆို၏၊ အဘယ္မွ်ေလာက္ျဖင့္ မလံုၿခဳံေသာ တံခါးရွိသူ ျဖစ္ပါသနည္းဟု ေလွ်ာက္၏။

ပုဏၰား ဤေလာက၌ တစ္စံုတစ္ေယာက္ေသာ သူသည္ မ်က္စိျဖင့္ အဆင္းကို ျမင္ေသာ္ ခ်စ္ခင္ဖြယ္သေဘာရွိေသာ အဆင္း၌ တပ္မက္၏၊ မခ်စ္ခင္ဖြယ္သေဘာရွိေသာ အဆင္း၌ အမ်က္ထြက္၏၊ မထင္ေသာ သတိရွိရကား က်ဥ္းေျမာင္းေသာ စိတ္ရွိသည္ ျဖစ္၍ ေန၏၊ ထိုသူအား အၾကင္ဝိမုတၱိတရား၌ ျဖစ္ၿပီး ျဖစ္ဆဲ ျဖစ္ကုန္ေသာ ယုတ္ညံ့ကုန္ေသာ ထိုအကုသိုလ္တရားတို႔သည္ အႂကြင္းမဲ့ ခ်ဳပ္ကုန္၏၊ ထိုကိေလသာမွ လြတ္ေျမာက္ေသာ အရဟတၱဖိုလ္စိတ္ႏွင့္ ကိေလသာမွ လြတ္ေျမာက္ေသာအရဟတၱဖိုလ္ပညာ ကိုဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ မသိ။

နားျဖင့္ အသံကို ၾကားေသာ္။ ႏွာေခါင္းျဖင့္ အနံ႕ကို နမ္းရွဴေသာ္။ လွ်ာျဖင့္ အရသာကို လ်က္ ေသာ္။ ကိုယ္ျဖင့္ အေတြ႕အထိကို ေတြ႕ထိေသာ္။ စိတ္ျဖင့္ သေဘာတရားကို သိေသာ္ ခ်စ္ခင္ဖြယ္သေဘာရွိေသာသေဘာတရား၌ တပ္မက္၏၊ မခ်စ္ခင္ဖြယ္သေဘာရွိေသာ သေဘာတရား၌ အမ်က္ထြက္၏၊ မထင္ေသာသတိရွိရကား က်ဥ္းေျမာင္းေသာ စိတ္ရွိသည္ ျဖစ္၍ ေန၏၊ ထိုသူအား အၾကင္ဝိမုတၱိတရား၌ ျဖစ္ၿပီးျဖစ္ဆဲ ျဖစ္ကုန္ေသာ ယုတ္ညံ့ကုန္ေသာ ထိုအကုသိုလ္တရားတို႔သည္ အႂကြင္းမဲ့ ခ်ဳပ္ကုန္၏၊ ထိုကိေလသာမွ လြတ္ေျမာက္ေသာ အရဟတၱဖိုလ္စိတ္ႏွင့္ ကိေလသာမွ လြတ္ေျမာက္ေသာအရဟတၱဖိုလ္ပညာ ကိုဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ မသိ။ ပုဏၰား ဤသို႔လွ်င္ (ဣေႁႏၵတို႔၌ ) မလံုျခံဳေသာတံခါးရွိသူ ျဖစ္၏ဟု မိန္႔ ေတာ္မူ၏။

အသွ်င္ကစၥည္း အံ့ဖြယ္ရွိပါေပစြ၊ အသွ်င္ကစၥည္း မျဖစ္ဖူးျမဲ ျဖစ္ပါေပစြ၊ အသွ်င္ကစၥည္းသည္အမွန္အတိုင္း (ဣေႁႏၵတို႔၌ ) မလံုျခံဳေသာ တံခါးရွိသူကိုသာ မလံုျခံဳေသာ တံခါးရွိသူဟု ဆိုအပ္ပါ၏။

အသွ်င္ကစၥည္းသည္ ” (ဣေႁႏၵတို႔၌ ) လံုျခံဳေသာ တံခါးရွိသူ”ဟု ဆို၏၊ အသွ်င္ကစၥည္း အဘယ္မွ်ေလာက္ျဖင့္ (ဣေႁႏၵတို႔၌ ) လံုျခံဳေသာ တံခါးရွိသူ ျဖစ္ပါသနည္းဟု ေလွ်ာက္၏။

ပုဏၰား ဤေလာက၌ ရဟန္းသည္ မ်က္စိျဖင့္ အဆင္းကို ျမင္ေသာ္ ခ်စ္ခင္ဖြယ္သေဘာရွိေသာအဆင္း၌ မတပ္မက္၊ မခ်စ္ခင္ဖြယ္သေဘာရွိေသာ အဆင္း၌ အမ်က္မထြက္၊ ထင္ေသာ သတိရွိရကားက်ယ္ဝန္းေသာ စိတ္ရွိသည္ ျဖစ္၍ ေန၏၊ ထိုသူအား အၾကင္ဝိမုတၱိတရား၌ ျဖစ္ၿပီး ျဖစ္ဆဲ ျဖစ္ကုန္ေသာယုတ္ညံ့ေသာ အကုသိုလ္တရားတို႔သည္ အႂကြင္းမဲ့ ခ်ဳပ္ကုန္၏၊ ထိုကိေလသာမွ လြတ္ေျမာက္ေသာအရဟတၱဖိုလ္စိတ္ႏွင့္ ကိေလသာမွ လြတ္ေျမာက္ေသာ အရဟတၱဖိုလ္ပညာကိုဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ သိ၏။

နားျဖင့္ အသံကို ၾကားေသာ္။ ႏွာေခါင္းျဖင့္ အနံ႕ကို နမ္းရွဴေသာ္။ လွ်ာျဖင့္ အရသာကို လ်က္ေသာ္။ ကိုယ္ျဖင့္ အေတြ႕အထိကို ေတြ႕ထိေသာ္။ စိတ္ျဖင့္ သေဘာတရားကို သိေသာ္ ခ်စ္ခင္ဖြယ္သေဘာ ရွိေသာသေဘာတရား၌ မတပ္မက္၊ မခ်စ္ခင္ဖြယ္သေဘာရွိေသာ သေဘာတရား၌ အမ်က္မထြက္၊ ထင္ေသာသတိရွိရကား က်ယ္ဝန္းေသာ စိတ္ရွိသည္ ျဖစ္၍ ေန၏၊ ထိုသူအား အၾကင္ဝိမုတၱိတရား၌ ျဖစ္ၿပီး ျဖစ္ဆဲ့ျဖစ္ကုန္ေသာ ယုတ္ညံ့ေသာ အကုသိုလ္တရားတို႔သည္ အႂကြင္းမဲ့ ခ်ဳပ္ကုန္၏၊ ထိုကိေလသာမွလြတ္ေျမာက္ေသာ အရဟတၱဖိုလ္စိတ္ႏွင့္ ကိေလသာမွ လြတ္ေျမာက္ေသာ အရဟတၱဖိုလ္ပညာကိုဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ သိ၏။ ပုဏၰား ဤသို႔လွ်င္ (ဣေႁႏၵတို႔၌ ) လံုျခံဳေသာ တံခါးရွိသူ ျဖစ္၏ဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။

အသွ်င္ကစၥည္း အံ့ဖြယ္ရွိပါေပစြ၊ အသွ်င္ကစၥည္း မျဖစ္ဖူးျမဲ ျဖစ္ပါေပစြ၊ အသွ်င္ကစၥည္းသည္အမွန္အတိုင္း (ဣေႁႏၵတို႔၌ ) လံုျခံဳေသာ တံခါးရွိသူကိုသာ (ဣေႁႏၵတို႔၌ ) လံုျခံဳေသာ တံခါးရွိသူဟု ဆိုအပ္ပါ၏။

အသွ်င္ကစၥည္း ႏွစ္သက္ဖြယ္ ရွိပါေပစြ၊ အသွ်င္ကစၥည္း ႏွစ္သက္ဖြယ္ ရွိပါေပစြ။ အသွ်င္ကစၥည္းေမွာက္ထားေသာဝတၳဳကို လွန္ျပဘိသကဲ့သို႔လည္းေကာင္း၊ ဖံုးလႊမ္းထားေသာဝတၳဳကို ဖြင့္လွစ္ျပဘိသကဲ့သို႔လည္းေကာင္း၊ မ်က္စိလည္ေသာသူအား လမ္းမွန္ကို ေျပာၾကားဘိသကဲ့သို႔လည္းေကာင္း၊ ”မ်က္စိအျမင္ရွိသူတို႔သည္ အဆင္းတို႔ကို ျမင္ၾကလိမ့္မည္”ဟု အမိုက္ေမွာင္၌ ဆီမီးတန္ေဆာင္ကို ေဆာင္ျပဘိသကဲ့သို႔လည္းေကာင္း ဤအတူ အသွ်င္ကစၥည္းသည္ အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ တရားကို ျပေတာ္မူ၏။ အသွ်င္ကစၥည္း ထိုအကြၽႏ္ုပ္သည္ ထိုျမတ္စြာဘုရားကိုလည္းေကာင္း၊ တရားေတာ္ကိုလည္းေကာင္း၊ ရဟန္းသံဃာေတာ္ကိုလည္းေကာင္း ကိုးကြယ္ရာဟူ၍ ဆည္းကပ္ပါ၏။ အသွ်င္ကစၥည္းသည္ အကြၽႏု္ပ္ကို ယေန႔မွစ၍ အသက္ထက္ဆံုး (ရတနာသုံးပါးကို) ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္ေသာ ဥပါသကာဟု မွတ္ေတာ္မူပါ။

အသွ်င္ကစၥည္းသည္ မကၠရကတၿမိဳ႕ဝယ္ ဥပါသကာအမ်ဳိးတို႔သို႔ ခ်ဥ္းကပ္သကဲ့သို႔ ဤအတူေလာဟိစၥအမ်ဳိးသို႔လည္း ခ်ဥ္းကပ္ေတာ္မူပါ၊ ထိုအမ်ဳိး၌ အၾကင္လုလင္ပ်ဳိ လုလင္ပ်ဳိမတို႔သည္ အသွ်င္ကစၥည္းကို ရွိခိုးၾကကုန္လတၱံ႕၊ ခရီးဦးႀကိဳဆိုကုန္လတၱံ႕။ ေနရာကိုလည္းေကာင္း၊ ေရကိုလည္းေကာင္းေပးလွဴၾကကုန္လတၱံ႕။ ထိုလုလင္ပ်ဳိ လုလင္ပ်ဳိမတို႔အား ထိုရွိခိုးျခင္းစေသာ အမႈသည္ ရွည္ျမင့္စြာေသာကာလပတ္လံုး စီးပြါးခ်မ္းသာအလို႔ငွါ ျဖစ္ပါလတၱံ႕ဟု (ေလွ်ာက္၏)။

နဝမသုတ္။