သန ၃၅.၂၄၅: ကႎသုေကာပမသုတ္

၂၄၅။ ထိုအခါ ရဟန္းတစ္ပါးသည္ အျခား ရဟန္းတစ္ပါးထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္၍ ထိုရဟန္းကို ”ငါ့သွ်င္အဘယ္မွ်ေလာက္ျဖင့္ ရဟန္းအား အျမင္သန္႔ရွင္းမႈ ျဖစ္ပါသနည္း” ဟူေသာ ဤစကားကို ေျပာဆို၏။

ငါ့သွ်င္ ရဟန္းသည္ ေတြ႕ထိမႈ၏ တည္ရာ ‘ဖႆာယတန’ ေျခာက္ပါးတို႔၏ ျဖစ္ျခင္းကိုလည္းေကာင္း၊ ခ်ဳပ္ ျခင္းကိုလည္းေကာင္းဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ သိ၏။ ငါ့သွ်င္ ဤမွ်ေလာက္ျဖင့္ ရဟန္းအားအျမင္သန္႔ရွင္းမႈ ျဖစ္ပါ၏ဟု ( ဤသို႔ ေျဖဆို၏)။

ထိုအခါ ထိုရဟန္းသည္ ထိုရဟန္း၏ ျပႆနာေျဖဆိုျခင္းျဖင့္ မေရာင့္ရဲေသးသည္ ျဖစ္၍ အျခားရဟန္းတစ္ပါးထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္၍ ထိုရဟန္းကို ”ငါ့သွ်င္ အဘယ္မွ်ေလာက္ျဖင့္ ရဟန္းအား အျမင္သန္႔ရွင္းမႈ ျဖစ္ပါသနည္း”ဟု ဤစကားကို ေျပာဆိုျပန္၏။ ငါ့သွ်င္ ရဟန္းသည္ (ဥပါဒါနကၡႏၶာ) ငါးမ်ဳိးတို႔၏ ျဖစ္ျခင္းကိုလည္းေကာင္း၊ ခ်ဳပ္ျခင္းကိုလည္းေကာင္းဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ သိ၏။ ငါ့သွ်င္ ဤမွ်ေလာက္ျဖင့္ရဟန္း အား အျမင္သန္႔ရွင္းမႈ ျဖစ္ႏိုင္၏ဟု ဤသို႔ ေျဖဆို၏။

ထိုအခါ ရဟန္းသည္ ထိုရဟန္း၏ ျပႆနာေျဖဆိုျခင္းျဖင့္လည္း မေရာင့္ရဲေသးသည္ ျဖစ္၍ အျခားရဟန္းတစ္ပါးထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္ျပန္၍ ထိုရဟန္းကို ”ငါ့သွ်င္ အဘယ္မွ်ေလာက္ျဖင့္ ရဟန္းအား အျမင္သန္႔ရွင္းမႈ ျဖစ္ပါသနည္း” ဟူေသာ ဤစကားကို ေျပာဆိုျပန္၏။ ငါ့သွ်င္ ရဟန္းသည္ မဟာဘုတ္ေလးပါးတို႔၏ ျဖစ္ျခင္းကိုလည္းေကာင္း၊ ခ်ဳပ္ျခင္းကိုလည္းေကာင္းဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ သိ၏။ ငါ့သွ်င္ ဤမွ်ေလာက္ျဖင့္ ရဟန္းအား အျမင္သန္႔ရွင္းမႈ ျဖစ္ႏိုင္၏ဟု ဤသို႔ ေျဖဆို၏။

ထိုအခါ ရဟန္းသည္ ထိုရဟန္း၏ ျပႆနာေျဖဆိုျခင္းျဖင့္လည္း မေရာင့္ရဲေသးသည္ ျဖစ္၍ အျခားရဟန္းတစ္ပါးထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္ျပန္၍ ထိုရဟန္းကို ”ငါ့သွ်င္ အဘယ္မွ်ေလာက္ျဖင့္ ရဟန္းအား အျမင္သန္႔ရွင္းမႈ ျဖစ္ပါသနည္း” ဟူေသာ ဤစကားကို ေျပာဆိုျပန္၏။ ငါ့သွ်င္ ရဟန္းသည္ ျဖစ္ျခင္းသေဘာရွိေသာတရားအားလံုးသည္ ခ်ဳပ္ျခင္းသေဘာရွိ၏ဟုဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ သိ၏၊ ငါ့သွ်င္ ဤမွ်ေလာက္ျဖင့္ ရဟန္းအား အျမင္သန္႔ရွင္းမႈ ျဖစ္ႏိုင္၏ဟု ဤသို႔ ေျဖဆို၏။

ထိုအခါ ရဟန္းသည္ ထိုရဟန္း၏ ျပႆနာေျဖဆိုျခင္းျဖင့္လည္း မေရာင့္ရဲေသးသည္ ျဖစ္၍ ျမတ္စြာဘုရားထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီးလွ်င္ ျမတ္စြာဘုရားအား ဤစကားကို ေလွ်ာက္ထား၏-”အသွ်င္ဘုရား တပည့္ေတာ္သည္ အျခား ရဟန္းတစ္ပါးထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီးလွ်င္ ထိုရဟန္းကို ငါ့သွ်င္ အဘယ္မွ်ေလာက္ျဖင့္ရဟန္းအား အျမင္သန္႔ရွင္းမႈ ျဖစ္ပါသနည္းဟု ဤစကားကို ေျပာဆိုေမးျမန္းပါ၏။ အသွ်င္ဘုရား ဤသို႔ေမးျမန္းေသာ္ ထိုရဟန္းသည္ တပည့္ေတာ္အား ငါ့သွ်င္ ရဟန္းသည္ ေတြ႕ထိမႈ၏တည္ရာ’ဖႆာယတန’ ေျခာက္ပါးတို႔၏ ျဖစ္ျခင္းကိုလည္းေကာင္း၊ ခ်ဳပ္ျခင္းကိုလည္းေကာင္းဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ သိ၏။ ငါ့သွ်င္ ဤမွ်ေလာက္ျဖင့္ ရဟန္းအား အျမင္သန္႔ရွင္းမႈ ျဖစ္၏ဟု ဤစကားကိုေျဖဆိုပါ၏။ အရွင္ဘုရား ထိုအခါ တပည့္ေတာ္သည္ ထိုရဟန္း၏ ျပႆနာေျဖဆိုျခင္းျဖင့္မေရာင့္ရဲေသးသည္ ျဖစ္၍ အျခား ရဟန္းတစ္ပါး ထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီး ထိုရဟန္းကို ငါ့သွ်င္အဘယ္မွ်ေလာက္ျဖင့္ ရဟန္းအား အျမင္သန္႔ရွင္းမႈ ျဖစ္ပါသ နည္းဟု ဤစကားကို ေမးျမန္းျပန္ပါ၏။

အသွ်င္ဘုရား ဤသို႔ ေမးျမန္းေသာ္ ထိုရဟန္းသည္ တပည့္ ေတာ္အား ငါ့သွ်င္ဥပါဒါနကၡႏၶာငါးပါးတို႔၏။ပ။ မဟာဘုတ္ေလးပါးတို႔၏ ျဖစ္ျခင္းကိုလည္းေကာင္း၊ ခ်ဳပ္ျခင္းကိုလည္းေကာင္းဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ သိ၏။ပ။ ျဖစ္ျခင္းသေဘာရွိေသာ တရားအားလံုးသည္ ခ်ဳပ္ျခင္းသေဘာရွိ၏ဟုဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ သိ၏၊ ငါ့သွ်င္ ဤမွ်ေလာက္ျဖင့္ ရဟန္းအား အျမင္သန္႔ရွင္းမႈျဖစ္၏ဟု ဤစကားကို ေျဖဆိုပါ၏။ အသွ်င္ဘုရား ထိုအခါ တပည့္ေတာ္သည္ ထိုရဟန္း၏့ျပႆနာေျဖဆိုျခင္းျဖင့္ မေရာင့္ရဲေသးသည္ျဖစ္၍ ျမတ္စြာဘုရားထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီးလွ်င္ ျမတ္စြာဘုရားအားအသွ်င္ဘုရား အဘယ္ မွ်ေလာက္ျဖင့္ ရဟန္းအား အျမင္သန္႔ရွင္းမႈ ျဖစ္ပါသနည္းဟု ဤစကားကိုေလွ်ာက္ထားပါ၏”ဟု ေလွ်ာက္၏။

ရဟန္း ဥပမာေသာ္ကား ေပါက္ပင္ကို မျမင္ဖူးေသာ ေယာက္်ားတစ္ေယာက္ ရွိရာ၏၊ ထိုသူသည္ေပါက္ပင္ကို ျမင္ဖူးေသာ အျခား ေယာက္်ားတစ္ေယာက္ထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီးလွ်င္ ထိုေယာက္်ားကို ”အိုေယာက္်ား ေပါက္ပင္သည္ အဘယ္သို႔ သေဘာရွိသနည္း”ဟု ေမးျမန္းရာ၏။ ”အိုေယာက္်ား ေပါက္ပင္သည္ မီးေလာင္ငုတ္ကဲ့သို႔ မည္းနက္လ်က္ ရွိ၏ ”ဟု ထိုအေမးခံရသူသည္ ေျဖဆိုရာ၏။ ရဟန္း ထိုအခ်ိန္အခါ ေပါက္ပင္သည္ ထိုေယာက္်ား ျမင္သည့္အတိုင္းပင္ မည္းနက္ေသာ သေဘာရွိ၏။

ရဟန္း ထိုအခါထိုေမးေသာ ေယာက္်ားသည္ ထိုေျဖဆိုသူေယာက္်ား၏ ျပႆနာေျဖဆိုျခင္းျဖင့္ မေရာင့္ရဲေသးသည္ျဖစ္၍ ေပါက္ပင္ ျမင္ဖူးေသာ ေယာက္်ားတစ္ေယာက္ထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီးလွ်င္ ထိုေယာက္်ားကို ”အိုေယာက္်ားေပါက္ပင္သည္ အဘယ္သို႔ သေဘာရွိသနည္း”ဟု ေမးျမန္းျပန္ရာ၏။ ”အိုေယာက္်ား ေပါက္ပင္ဟူသည္သားတစ္ကဲ့သို႔ ျခင္းျခင္းနီလ်က္ ရွိ၏”ဟု ထိုအေမးခံရသူသည္ ေျဖဆိုရာ၏။ ရဟန္း ထိုအခ်ိန္အခါေပါက္ပင္သည္ ထိုေယာက္်ား ျမင္သည့္အတိုင္းပင္ ျခင္းျခင္းနီေသာ သေဘာရွိ၏။

ရဟန္း ထိုအခါ ေမးေသာ ေယာက္်ားသည္ ထိုေျဖဆိုသူေယာက္်ား၏ ျပႆနာေျဖဆိုျခင္းျဖင့္ မေရာင့္ရဲေသးသည္ျဖစ္၍ ေပါက္ပင္ ျမင္ဖူးေသာ ေယာက္်ားတစ္ေယာက္ထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီးလွ်င္ ထိုေယာက္်ားကို ”အိုေယာက္်ား ေပါက္ပင္သည္ အဘယ္သို႔ သေဘာရွိသနည္း”ဟု ေမးျမန္းျပန္၏။ ”အိုေယာက္်ား ေပါက္ပင္သည္ ကုကၠိဳပင္ကဲ့သို႔ သန္လ်က္အိမ္သဖြယ္ တြဲရရြဲ က်ေသာ အသီးရွိ၏ ”ဟု ထိုအေမးခံရသူသည္ ေျဖဆိုရာ၏။ ရဟန္းထိုအခ်ိန္အခါ ေပါက္ပင္သည္ ထိုေယာက္်ား ျမင္သည့္အတိုင္းပင္ တြဲရရြဲ က်ေနေသာ အသီးရွိ၏။

ရဟန္းထိုအခါ ထိုေမးေသာ ေယာက္်ားသည္ ထိုေျဖဆိုသူ ေယာက္်ား၏ ျပႆနာေျဖဆိုျခင္းျဖင့္ မေရာင့္ရဲေသးသည္ျဖစ္၍ ေပါက္ပင္ျမင္ဖူးေသာ အျခား ေယာက္်ားတစ္ေယာက္ထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီးလွ်င္ ထိုေယာက္်ားကို”အို ေယာက္်ား ေပါက္ပင္ဟူသည္ အဘယ္သို႔ သေဘာရွိသနည္း”ဟု ေမးျမန္းျပန္ရာ၏။ ”အိုေယာက္်ားေပါက္ပင္သည္ ပေညာင္ပင္ကဲ့သို႔ ထူထပ္ေသာ ရြက္ႏုရြက္ရင့္ရွိ၏၊ စပ္ေနေသာ အရိပ္ရွိ၏”ဟု ထိုအေမးခံရသူသည္ ေျဖဆိုရာ၏။ ရဟန္း ထိုအခ်ိန္အခါ ေပါက္ပင္သည္ ထိုေယာက္်ား ျမင္သည့္အတိုင္းပင္ထူထပ္ ေသာ ရြက္ႏုရြက္ရင့္ ရွိ၍ စပ္ေနေသာ အရိပ္ရွိ၏။ ရဟန္း ဤအတူအၾကင္အၾကင္အျခင္းအရာျဖင့္ ႏွလံုး သြင္းကုန္ေသာ ထိုသူေတာ္ေကာင္းတို႔အားအျမင္သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္၏၊ ထိုထိုအျခင္းအရာအားျဖင့္သာ ထို သူေတာ္ေကာင္းတို႔သည္ ေျဖဆိုအပ္၏။

ရဟန္း ဥပမာေသာ္ကား မင္းအား ခိုင္ခံ့ေသာ တံတိုင္းေျခရွိေသာ ခိုင္ခ့ံေသာ ၿမိဳ႕႐ိုးတု႐ိုဏ္တိုင္ရွိ ေသာတံခါးေျခာက္ေပါက္ရွိေသာ အစြန္အဖ်ားၿမိဳ႕သည္ ရွိရာ၏၊ ထိုၿမိဳ႕၌ လိမၼာေသာ ထက္ျမက္ေသာအသိဉာဏ္ရွိေသာ မသိသူတို႔ကို တားျမစ္၍ သိသူတို႔ကိုသာ ဝင္ခြင့္ျပဳေသာ တံခါးေစာင့္ေယာက္်ားရွိရာ၏၊ အေရွ႕အရပ္မွ လ်င္ျမန္ေသာ သံတမန္အစံုသည္ လာလတ္၍ ထိုတံခါးေစာင့္ကို ”အိုေယာက်္ား ဤၿမိဳ႕၏ ပိုင္ရွင္ကား အဘယ္မွာနည္း”ဟု ေမးရာ၏။ ထိုတံခါးေစာင့္သည္ ”အသွ်င္ ဤၿမိဳ႕ပိုင္ရွင္ကားအလယ္လမ္း ဆံု၌ ေနပါ၏”ဟု ဤသို႔ ေျဖဆိုရာ၏။ ထိုအခါ လ်င္ျမန္ေသာ သံတမန္အစံုသည္ပိုင္ရွင္အားဟုတ္မွန္သည့္အတိုင္း သတင္းစကား ေျပာၾကားခဲ့ၿပီးလွ်င္ လာခဲ့သည့္အတိုင္းလမ္းသို႔ေလွ်ာက္ေလရာ၏။ အ ေနာက္အရပ္မွ လ်င္ျမန္ေသာ သံတမန္အစံုသည္ လာလတ္၍ ။ပ။ ေျမာက္အရပ္မွ။ ေတာင္အရပ္မွ လ်င္ျမန္ ေသာ သံတမန္အစံုသည္ လာလတ္၍ ထိုတံခါးေစာင့္ကို”အိုေယာက်္ား ဤၿမိဳ႕၏ ပိုင္ရွင္ကား အဘယ္မွာ နည္း ”ဟု ေမးရာ၏။ ထိုတံခါးေစာင့္သည္ ”အသွ်င္ ဤၿမိဳ႕ပိုင္ရွင္ကား အလယ္လမ္းဆံု၌ ေနပါ၏”ဟု ေျဖ ဆိုရာ၏။ ထိုအခါ လ်င္ျမန္ေသာ သံတမန္အစံုသည္ပိုင္ရွင္အားဟုတ္မွန္သည့္အတိုင္း သတင္းစကား ေျပာၾကားခဲ့ၿပီးလွ်င္ လာခဲ့သည့္အတိုင္း လမ္းသို႔့ေလွ်ာက္ေလရာ၏။

ရဟန္း အနက္အဓိပၸါယ္ကို သိလြယ္ေစရန္ ဤဥပမာကို ငါ ျပဳအပ္၏၊ ဤဥပမာ၌ အနက္အဓိပၸါယ္ကား ဤသည္ပင္တည္း။ ရဟန္း ”ၿမိဳ႕”ဟူေသာ ဤအမည္သည္ အမိအဖတို႔၏ သုက္ေသြးကို မွီ၍ ျဖစ္ေသာ ထမင္းမုေယာမုံ႔တို႔ျဖင့္ ႀကီးပြားရေသာ မျမဲျခင္း လိမ္းက်ံရျခင္း ဆုပ္နယ္ရျခင္း ၿပိဳကဲြပ်က္စီးျခင္းသေဘာရွိေသာ မဟာဘုတ္ေလးပါးကို မွီ၍ ျဖစ္ေသာ ဤကိုယ္၏ အမည္တည္း။ ရဟန္း ”တံခါးေျခာက္ေပါက္”ဟူေသာ ဤအမည္သည္ အဇၩတၱိကာယတနေျခာက္ပါးတို႔၏ အမည္တည္း။ ရဟန္း ”တံခါးေစာင့္”ဟူေသာ ဤအမည္သည္ ေအာက္ေမ့မႈ ‘သတိ’၏ အမည္တည္း။ ရဟန္း ”လ်င္ျမန္ေသာသံတမန္အစံု”ဟူ ေသာ ဤအမည္သည္ သမထဝိပႆနာတို႔၏ အမည္တည္း။ ရဟန္း”ၿမိဳ႕ပိုင္ရွင္”ဟူေသာ ဤအမည္သည္ ဝိညာဏ္၏ အမည္တည္း။ ရဟန္း ”အလယ္လမ္းဆုံ”ဟူေသာ ဤအမည္သည္ ပထဝီဓာတ္, အာေပါဓာတ္, ေတေဇာဓာတ္, ဝါေယာဓာတ္ဟူေသာမဟာဘုတ္ေလးပါးတို႔၏ အမည္တည္း။ ရဟန္း ”ဟုတ္မွန္တိုင္း ေသာ စကား”ဟူေသာ ဤအမည္သည္နိဗၺာန္၏ အမည္တည္း။ ရဟန္း ”လာခဲ့တိုင္းေသာ လမ္း”ဟူ ေသာ ဤအမည္သည္ ‘သမၼာဒိ႒ိ’။ပ။ ‘သမၼာသမာဓိ’ ဟူေသာ အဂၤါရွစ္ပါးရွိေသာ အရိယမဂ္၏ အမည္ တည္းဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။

အ႒မသုတ္။