၂၄၇။ ရဟန္းတို႔ ဥပမာေသာ္ကား ကိုယ္၌ အနာရွိ၍ ကိုယ္အနာ မွည့္ေနေသာ ေယာက္်ားသည္ဆူးေျငာင့္ေတာသို႔ ဝင္ရာ၏၊ ထိုေယာက္်ား၏ ေျခတို႔ကို သမန္းဆူးတို႔သည္ စူးကုန္ရာ၏၊ မွည့္ေသာအနာရွိေသာ ကိုယ္တို႔ကို ျခစ္မိကုန္ရာ၏၊ ရဟန္းတို႔ ဤသို႔လွ်င္ ထိုေယာက္်ားသည္ အတိုင္းထက္အလြန္ထိုဆူးစူးမႈဟူေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ ကိုယ္ဆင္းရဲ စိတ္ဆင္းရဲကို ခံစားရရာ၏။ ရဟန္းတို႔ ဤအတူပင္ ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းအခ်ဳိ႕သည္ ရြာသို႔ သြားေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေတာသို႔သြားေသာ္လည္းေကာင္း ” ဤအသွ်င္သည္ကား ဤသို႔ ျပဳေလ့ရွိ၏၊ ဤသို႔ေသာ အက်င့္ရွိ၏၊ မစင္ၾကယ္ေသာ ရြာသူတို႔၏ ဆူးေျငာင့္ ျဖစ္ရာ၏”ဟု ကဲ့ရဲ႕ျခင္းကို ခံရ၏။ ထိုရဟန္းကို”ဆူးေျငာင့္”ဟူ၍ သိၿပီးလွ်င္ ေစာင့္စည္းမႈကိုလည္း ေကာင္း၊ မေစာင့္စည္းမႈကိုလည္းေကာင္း သိအပ္၏။
ရဟန္းတို႔ အဘယ္သို႔လွ်င္ မေစာင့္စည္းမႈ ျဖစ္သနည္း။ ရဟန္းတို႔ ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းသည္မ်က္စိျဖင့္ အဆင္းကို ျမင္ေသာ္ ခ်စ္ခင္ဖြယ္သေဘာရွိေသာ အဆင္း၌ တပ္မက္၏၊ မခ်စ္ခင္ဖြယ္သေဘာရွိေသာ အဆင္း၌ အမ်က္ထြက္၏၊ ခႏၶာကိုယ္၌ မထင္ေသာ သတိရွိသည္ ျဖစ္ရကားယုတ္ညံ့ေသာ စိတ္ရွိသည္ျဖစ္၍ ေန၏။ ျဖစ္ၿပီးျဖစ္ဆဲေသာ ထိုယုတ္ညံ့ေသာ အကုသိုလ္တရားတို႔အႂကြင္းမဲ့ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ ကိေလသာမွ လြတ္ေျမာက္ေသာ အရဟတၱဖိုလ္စိတ္ႏွင့္ ကိေလသာမွလြတ္ေျမာက္ေသာ အရဟတၱဖိုလ္ပညာ ကိုလည္းဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ မသိ။
နားျဖင့္ အသံကို ၾကားေသာ္။ ႏွာေခါင္းျဖင့္ အနံ႕ကို နမ္းရွဴေသာ္။ လွ်ာျဖင့္ အရသာကို လ်က္ေသာ္။ ကိုယ္ျဖင့္ အေတြ႕အထိကို ေတြ႕ထိေသာ္။ စိတ္ျဖင့္ သေဘာတရားကို သိေသာ္ ခ်စ္ခင္ဖြယ္သေဘာရွိေသာသေဘာတရား၌ တပ္မက္၏၊ မခ်စ္ခင္ဖြယ္သေဘာရွိေသာ သေဘာတရား၌ အမ်က္ထြက္၏၊ ခႏၶာကိုယ္၌ မထင္ေသာ သတိရွိသည္ ျဖစ္ရကား ယုတ္ညံ့ေသာ စိတ္ရွိသည္ျဖစ္၍ ေန၏။ ျဖစ္ၿပီးျဖစ္ဆဲေသာထိုယုတ္ညံ့ေသာ အကုသိုလ္တရားတို႔ အႂကြင္းမဲ့ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ (ကိေလသာမွ) လြတ္ေျမာက္ေသာအရဟတၱ ဖိုလ္စိတ္ႏွင့္ (ကိေလသာမွ) လြတ္ေျမာက္ေသာ အရဟတၱဖိုလ္ပညာကိုလည္းဟုတ္တိုင္းမွန္စြာမသိ။
ရဟန္းတို႔ ဥပမာေသာ္ကား ေယာက္်ားသည္ နယ္ပယ္တစ္မ်ဳိးစီ စားက်က္တစ္မ်ဳိးစီ ျဖစ္ကုန္ေသာ သတၱဝါေျခာက္ေကာင္တို႔ကို ဖမ္းယူၿပီးလွ်င္ ခိုင္ခံ့ေသာ ႀကိဳးျဖင့္ ခ်ည္ထားရာ၏။ ေႁမြကို ဖမ္းၿပီးလွ်င္ခိုင္ခံ့ေသာ ႀကိဳးျဖင့္ ခ်ည္ထားရာ၏၊ မိေခ်ာင္းကို ဖမ္းၿပီးလွ်င္ ခိုင္ခံ့ေသာ ႀကိဳးျဖင့္ ခ်ည္ထားရာ၏၊ ငွက္ကို ဖမ္းၿပီးလွ်င္ ခိုင္ခံ့ေသာ ႀကိဳးျဖင့္ ခ်ည္ထားရာ၏၊ အိမ္ေခြးကို ဖမ္းၿပီးလွ်င္ ခိုင္ခ့ံေသာ ႀကိဳးျဖင့္ခ်ည္ထား ရာ၏၊ ေတာေခြးကို ဖမ္းၿပီးလွ်င္ ခိုင္ခံ့ေသာ ႀကိဳးျဖင့္ ခ်ည္ထားရာ၏၊ ေမ်ာက္ကို ဖမ္းၿပီးလွ်င္ခိုင္ခံ့ေသာ ႀကိဳးျဖင့္ ခ်ည္ထားရာ၏။ ခိုင္ခံ့ေသာ ႀကိဳးျဖင့္ ခ်ည္ၿပီးလွ်င္ အလယ္၌ အထံုးအဖြဲ႕ကို ျပဳကာလႊတ္လိုက္ ရာ၏။
ရဟန္းတို႔ ထိုအခါ နယ္ပယ္တစ္မ်ဳိးစီ စားက်က္တစ္မ်ဳိးစီ ျဖစ္ကုန္ေသာ သတၱဝါေျခာက္ေကာင္တို႔သည္ မိမိမိမိတို႔၏ စားက်က္နယ္ပယ္သို႔ ႐ုန္းၾကကုန္ရာ၏၊ ေႁမြသည္ ”ေတာင္ပို႔သို႔ ဝင္မည္”ဟု ႐ုန္းရာ၏၊ မိေက်ာင္းသည္ ”ေရသို႔ ဆင္းမည္”ဟု ႐ုန္းရာ၏၊ ငွက္သည္ ”ေကာင္းကင္သို႔ ပ်ံမည္”ဟု ႐ုန္းရာ၏၊ အိမ္ေခြးသည္ ”ရြာသို႔ ဝင္မည္”ဟု ႐ုန္းရာ၏၊ ေတာေခြးသည္ ”သုသာန္သို႔ ဝင္မည္”ဟု ႐ုန္းရာ၏၊ ေမ်ာက္သည္ ”ေတာသို႔ ဝင္မည္”ဟု ႐ုန္းရာ၏။ ရဟန္းတို႔ ထိုသတၱဝါေျခာက္ေကာင္တို႔သည္ ဆာေလာင္မြတ္သိပ္ပင္ပန္းလ်က္ ရွိၾကေသာအခါ ထိုသတၱဝါတို႔တြင္ အားအေကာင္းဆံုးသတၱဝါ၏ ေနာက္သို႔ အားလံုးလိုက္ပါၾကရကုန္၏၊ အစဥ္တစိုက္ လိုက္ၾကရကုန္၏၊ အလိုသို႔ လိုက္ၾကရကုန္၏။
ရဟန္းတို႔ ဤအတူပင္ မည့္သည့္ရဟန္းမဆို ကာယဂတာသတိကို မပြါးမ်ားအပ္ကုန္၊ ႀကိမ္ဖန္မ်ား စြာမျပဳအပ္ကုန္၊ ထိုရဟန္းကို မ်က္စိသည္ စိတ္ႏွလံုးကို ပြါးေစတတ္ကုန္ေသာ အဆင္းတို႔သို႔ ဆြဲငင္၏၊ စိတ္ႏွလံုးကို မပြါးေစတတ္ကုန္ေသာ အဆင္းတို႔သည္ စက္ဆုပ္ဖြယ္ ျဖစ္ကုန္၏။ပ။ စိတ္သည္ စိတ္ႏွလံုးကို ပြါးေစတတ္ကုန္ေသာ သေဘာတရားတို႔သို႔ ဆြဲငင္၏၊ စိတ္ႏွလံုးကို မပြါးေစတတ္ကုန္ေသာ သေဘာတရားတို႔သည္ စက္ဆုပ္ဖြယ္ ျဖစ္ကုန္၏။ ရဟန္းတို႔ ဤသို႔လွ်င္ မေစာင့္စည္းမႈ ျဖစ္၏။
ရဟန္းတို႔ အဘယ္သို႔လွ်င္ ေစာင့္စည္းမႈ ျဖစ္သနည္း။ ရဟန္းတို႔ ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းသည္မ်က္စိျဖင့္ အဆင္းကို ျမင္ေသာ္ ခ်စ္ခင္ဖြယ္သေဘာရွိေသာ အဆင္း၌ မတပ္မက္၊ မခ်စ္ခင္ဖြယ္သေဘာရွိေသာ အဆင္း၌ အမ်က္မထြက္၊ ခႏၶာကိုယ္၌ ထင္ေသာ သတိရွိသည္ ျဖစ္ရကား ျမင့္ျမတ္ေသာစိတ္ျဖင့္ ေန၏။ ျဖစ္ၿပီး ျဖစ္ဆဲျဖစ္ကုန္ေသာ ထိုယုတ္ညံ့ေသာ အကုသိုလ္တရားတို႔အႂကြင္းမဲ့ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ (ကိေလသာမွ) လြတ္ေျမာက္ေသာ အရဟတၱဖိုလ္စိတ္ႏွင့္ (ကိေလသာမွ) လြတ္ေျမာက္ေသာ အရဟတၱဖိုလ္ ပညာကိုလည္းဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ သိ၏။ပ။ လွ်ာျဖင့္ အရသာကိုလ်က္ေသာ္။ပ။ စိတ္ျဖင့္ သေဘာတရား ကို သိေသာ္ ခ်စ္ခင္ဖြယ္သေဘာရွိေသာ သေဘာတရား၌ မတပ္မက္၊ မခ်စ္ခင္ဖြယ္သေဘာရွိေသာ သေဘာ တရား၌ အမ်က္မထြက္၊ ခႏၶာကိုယ္၌ ထင္ေသာသတိရွိသည္ ျဖစ္ရကား ျမင့္ျမတ္ေသာ စိတ္ျဖင့္ေန၏။ ျဖစ္ၿပီး ျဖစ္ဆဲျဖစ္ကုန္ေသာ ထိုယုတ္ညံ့ေသာအကုသိုလ္တရားတို႔ အႂကြင္းမဲ့ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းရာ (ကိေလသာမွ) လြတ္ေျမာက္ေသာ အရဟတၱဖိုလ္စိတ္ႏွင့္ (ကိေလသာမွ) လြတ္ေျမာက္ေသာ အရဟတၱဖိုလ္ပညာကိုလည္းဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ သိ၏။
ရဟန္းတို႔ ဥပမာေသာ္ကား ေယာက္်ားသည္ နယ္ပယ္တစ္မ်ဳိးစီ စားက်က္တစ္မ်ဳိးစီ ျဖစ္ကုန္ေသာသတၱဝါေျခာက္ေကာင္တို႔ကို ဖမ္းယူၿပီးလွ်င္ ခိုင္ခံ့ေသာ ႀကိဳးျဖင့္ ခ်ည္ထားရာ၏။ ေႁမြကို ဖမ္းၿပီးလွ်င္ခိုင္ခံ့ေသာ ႀကိဳးျဖင့္ ခ်ည္ထားရာ၏၊ မိေခ်ာင္းကို ဖမ္းၿပီးလွ်င္ ခိုင္ခံ့ေသာ ႀကိဳးျဖင့္ ခ်ည္ထားရာ၏၊ ငွက္ကို ဖမ္းၿပီးလွ်င္။ပ။ အိမ္ေခြးကို ဖမ္းၿပီးလွ်င္။ ေတာေခြးကို ဖမ္းၿပီးလွ်င္။ ေမ်ာက္ကို ဖမ္းၿပီးလွ်င္ခိုင္ခ့ံေသာ ႀကိဳးျဖင့္ ခ်ည္ထားရာ၏၊ ခိုင္ခံ့ေသာ ႀကိဳးျဖင့္ ခ်ည္ၿပီးလွ်င္ ခိုင္ခံ့ေသာ ငုတ္၌ ျဖစ္ေစ၊ တိုင္၌ ျဖစ္ေစ ပူး၍ ခ်ည္ထားရာ၏။ ရဟန္းတို႔ ထိုအခါ နယ္ပယ္တစ္မ်ဳိးစီ စားက်က္တစ္မ်ဳိးစီျဖစ္ကုန္ေသာ သတၱဝါေျခာက္ ေကာင္တို႔သည္ မိမိမိမိတို႔၏ စားက်က္နယ္ပယ္သို႔ ႐ုန္းၾကကုန္ရာ၏။
ေႁမြသည္ ”ေတာင္ပို႔သို႔ ဝင္မည္”ဟု ႐ုန္းရာ၏၊ မိေက်ာင္းသည္ ”ေရသို႔ ဆင္းမည္”ဟု ႐ုန္းရာ၏၊ ငွက္သည္ ”ေကာင္းကင္သို႔ ပ်ံမည္”ဟု ႐ုန္းရာ၏၊ အိမ္ေခြးသည္ ”ရြာသို႔ ဝင္မည္”ဟု ႐ုန္းရာ၏၊ ေတာေခြးသည္ ”သုသာန္သို႔ ဝင္မည္”ဟု ႐ုန္းရာ၏၊ ေမ်ာက္သည္ ”ေတာသို႔ ဝင္မည္”ဟု ႐ုန္းရာ၏။
ရဟန္းတို႔ ထိုသတၱဝါေျခာက္ေကာင္တို႔သည္ ဆာေလာင္မြတ္သိပ္ပင္ပန္းလ်က္ ရွိၾကေသာ အခါထိုငုတ္၌ ျဖစ္ေစ၊ တိုင္၌ ျဖစ္ေစ အနီး၌ ရပ္ကုန္ရာ၏၊ အနီး၌ ဝပ္ကုန္ရာ၏၊ အနီး၌ အိပ္ကုန္ရာ၏။
ရဟန္းတို႔ ဤဥပမာအတူပင္ မည့္သည့္ရဟန္းမဆို ကာယဂတာသတိကို ပြါးမ်ားေလ့လာအပ္၏၊ ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ျပဳအပ္၏။ ထိုရဟန္းကို မ်က္စိသည္ စိတ္ႏွလံုးကို ပြါးေစတတ္ကုန္ေသာ အဆင္းတို႔သို႔မဆြဲငင္ႏိုင္၊ စိတ္ႏွလံုးကို မပြါးေစတတ္ေသာ အဆင္းတို႔သည္ စက္ဆုပ္ဖြယ္ မျဖစ္ကုန္။ပ။ လွ်ာသည္စိတ္ ႏွလံုးကို ပြါးေစတတ္ေသာ အရသာတို႔သို႔ မဆြဲငင္ႏိုင္။ပ။ စိတ္သည္ စိတ္ႏွလံုးကို ပြါးေစတတ္ေသာသေဘာတရားတို႔သို႔ မစြဲငင္ႏိုင္၊ စိတ္ႏွလံုးကို မပြါးေစတတ္ေသာ သေဘာတရားတို႔သည္ စက္ဆုပ္ဖြယ္မျဖစ္ကုန္။ ရဟန္းတို႔ ဤသို႔လွ်င္ ေစာင့္စည္းမႈ ျဖစ္၏။
ရဟန္းတို႔ ”ခိုင္ခ့ံေသာ ငုတ္ႏွင့္တိုင္”ဟူေသာ ဤအမည္သည္ ‘ကာယဂတာသတိ’၏ အမည္တည္း။ ရဟန္းတို႔ ထိုသို႔ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ပင္လွ်င္ ”ကာယဂတာသတိကို ငါတို႔ ပါြးမ်ားအပ္ ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ျပဳအပ္ ယာဥ္ကဲ့သို႔ ျပဳအပ္ တည္ရာကဲ့သို႔ ျပဳအပ္ မျပတ္ ျဖစ္ေစအပ္ ေလ့လာအပ္ ေကာင္းစြာ အားထုတ္အပ္သည္ ျဖစ္လတၱံ႕”ဟု သင္တို႔ က်င့္ရမည္။ ရဟန္းတို႔ ဤသို႔လွ်င္ သင္တို႔ က်င့္ရမည္ဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။
ဒသမသုတ္။