၂၅၄။ ရဟန္းတို႔ အၾကားအျမင္ မရွိေသာ ပုထုဇဥ္သည္ သုခေဝဒနာကိုလည္း ခံစားရ၏၊ ဒုကၡေဝဒနာကိုလည္း ခံစားရ၏၊ ဥေပကၡာေဝဒနာကိုလည္း ခံစားရ၏။ ရဟန္းတို႔ အၾကားအျမင္ရွိေသာအရိယာတပည့္သည္ သုခေဝဒနာကိုလည္း ခံစားရ၏၊ ဒုကၡေဝဒနာကိုလည္း ခံစားရ၏၊ ဥေပကၡာေဝဒနာကိုလည္း ခံစားရ၏။ ရဟန္းတို႔ ထိုသူႏွစ္ဦးတို႔တြင္ အၾကားအျမင္ မရွိေသာ ပုထုဇဥ္ႏွင့္ အၾကားအျမင္ရွိေသာ အရိယာတပည့္၏ ထူးျခားမႈကား အဘယ္နည္း၊ လြန္ကဲမႈကား အဘယ္နည္း၊ ကြဲျပားမႈကားအဘယ္နည္း။ အသွ်င္ဘုရား တပည့္ေတာ္တို႔အား တရားတို႔သည္ ျမတ္စြာဘုရားသာ အရင္းခံရွိပါကုန္၏့။ပ။
ရဟန္းတို႔ အၾကားအျမင္ မရွိေသာ ပုထုဇဥ္သည္ ဒုကၡေဝဒနာျဖင့္ ေတြ႕ထိခံရေသာ္ စိုးရိမ္ရ၏၊ ပင္ပန္းရ၏၊ ငိုေႂကြးရ၏၊ ရင္ထုလ်က္ ျမည္တမ္းရ၏၊ မိန္းေမာျခင္းသို႔ ေရာက္ရ၏၊ ကိုယ္၌လည္းျဖစ္ေသာစိတ္၌လည္းျဖစ္ေသာ ႏွစ္မ်ဳိးေသာ ေဝဒနာတို႔ကို ခံစားရ၏။
ရဟန္းတို႔ ဥပမာေသာ္ကား ေယာက္်ားကို ေျငာင့္စူးမိရာ၏၊ ထိုသူကို ဒုတိယေျငာင့္သည္ ပဌမေျငာင့္စူးရာ အနီး၌ စူးျပန္ရာ၏၊ ရဟန္းတို႔ ဤသို႔လွ်င္ ထိုေယာက္်ားသည္ ေျငာင့္ႏွစ္ေခ်ာင္းျဖင့္ေဝဒနာ ခံစားေနရ၏။
ရဟန္းတို႔ ဤအတူပင္ အၾကားအျမင္ မရွိေသာ ပုထုဇဥ္သည္ ဒုကၡေဝဒနာျဖင့္ ေတြ႕ထိခံရေသာ္စိုးရိမ္ရ၏၊ ပင္ပန္းရ၏၊ ငိုေႂကြးရ၏၊ ရင္ထုလ်က္ ျမည္တမ္းရ၏၊ မိန္းေမာျခင္းသို႔ ေရာက္ရ၏၊ ထိုသူသည္ ကိုယ္၌လည္းျဖစ္ေသာ စိတ္၌လည္းျဖစ္ေသာ ႏွစ္မ်ဳိးေသာ ေဝဒနာတို႔ကို ခံစားရ၏။ ထိုသူသည္ဒုကၡေဝဒနာျဖင့္ ေတြ႕ထိအပ္ေသာ္ အမ်က္ထြက္၏၊ ဒုကၡေဝဒနာျဖင့္ အမ်က္ထြက္သူအားဒုကၡေဝဒနာေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ ပဋိဃာႏုသယသည္ ကိန္း၏၊ ထိုသူသည္ ဒုကၡေဝဒနာျဖင့္ ေတြ႕ထိရေသာ္ကာမခ်မ္းသာကို ႏွစ္သက္၏။ ထိုသို႔ႏွစ္သက္ျခင္းသည္ အဘယ့္ေၾကာင့္နည္း၊ ရဟန္းတို႔ ထိုအၾကားအျမင္မရွိေသာ ပုထုဇဥ္သည္ ကာမခ်မ္းသာမွ တစ္ပါး ဒုကၡေဝဒနာမွ ထြက္ေျမာက္ရာကိုမသိေသာေၾကာင့္တည္း။ ကာမ ခ်မ္းသာကို ႏွစ္သက္ေသာ ထိုသူအား သုခေဝဒနာေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာရာဂါႏုသယသည္ ကိန္း၏။ ထိုသူသည္ ထိုေဝဒနာတို႔၏ ျဖစ္ေၾကာင္းကိုလည္းေကာင္း၊ ခ်ဳပ္ေၾကာင္းကိုလည္းေကာင္း၊ သာယာဖြယ္ကိုလည္း ေကာင္း၊ အျပစ္ကိုလည္းေကာင္း၊ ထြက္ေျမာက္ရာကိုလည္းေကာင္းဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ မသိ။ ထိုေဝဒနာ တို႔၏ ျဖစ္ေၾကာင္းကိုလည္းေကာင္း၊ ခ်ဳပ္ေၾကာင္းကိုလည္းေကာင္း၊ သာယာဖြယ္ကိုလည္းေကာင္း၊ အျပစ္ကိုလည္းေကာင္း၊ ထြက္ေျမာက္ရာကိုလည္းေကာင္းဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ မသိေသာ ထိုသူအား ဥေပကၡာေဝဒနာ ေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ အဝိဇၨာႏုသယသည္ ကိန္း၏။ ထိုသူသည္ သုခေဝဒနာကို ခံစားအံ့၊ (ကိေလသာႏွင့္) ယွဥ္သည္ျဖစ္၍ ထိုသုခေဝဒနာကို ခံစား၏။ ဒုကၡေဝဒနာကို ခံစားအံ့၊ (ကိေလသာႏွင့္) ယွဥ္သည္ ျဖစ္၍ ထိုဒုကၡေဝဒနာကို ခံစား၏။ ဥေပကၡာေဝဒနာကို ခံစားအံ့၊ (ကိေလသာႏွင့္) ယွဥ္သည္ ျဖစ္၍ ထိုဥေပကၡာေဝဒနာကို ခံစား၏။
ရဟန္းတို႔ အၾကားအျမင္ မရွိေသာ ဤပုထုဇဥ္ကို ပဋိသေႏၶေနမႈ အိုမႈ ေသမႈ စိုးရိမ္မႈ ငိုေႂကြးမႈကိုယ္ဆင္းရဲမႈ စိတ္ဆင္းရဲမႈ ျပင္းစြာ ပူပန္မႈတို႔ႏွင့္ ယွဥ္စပ္ေနသူဟု ဆိုရ၏။ ဆင္းရဲဒုကၡႏွင့္ ယွဥ္စပ္ေနသူဟု ငါ ဆို၏။
ရဟန္းတို႔ အၾကားအျမင္ရွိေသာ အရိယာတပည့္သည္ကား ဒုကၡေဝဒနာျဖင့္ ေတြ႕ထိခံရေသာ္ မစိုးရိမ္မပင္ပန္း မငိုေႂကြး ရင္ထုလ်က္ မျမည္တမ္း၊ မိန္းေမာျခင္းသို႔ မေရာက္။ ထိုသူသည္ ကိုယ္၌ ျဖစ္ေသာေဝဒနာတစ္မ်ဳိးကိုသာ ခံစားရ၏၊ စိတ္၌ ျဖစ္ေသာ ေဝဒနာကို မခံစားရ။
ရဟန္းတို႔ ဥပမာေသာ္ကား ေယာက္်ားကို ေျငာင့္စူးမိရာ၏၊ ထိုသူကို ဒုတိယေျငာင့္သည္ ေနာက္ထပ္မစူးရာ။ ရဟန္းတို႔ ဤသို႔လွ်င္ ထိုေယာက္်ားသည္ ေျငာင့္တစ္ေခ်ာင္းျဖင့္ ေဝဒနာ ခံစားရ၏။
ရဟန္းတို႔ ဤအတူပင္ အၾကားအျမင္ရွိေသာ အရိယာတပည့္သည္ ဒုကၡေဝဒနာျဖင့္ ေတြ႕ထိခံစားရေသာ္ မစိုးရိမ္ရ၊ မပင္ပန္းရ၊ မငိုေႂကြးရ၊ ရင္ထုလ်က္ မျမည္တမ္းရ၊ မိန္းေမာျခင္းသို႔ မေရာက္ရ။ ထိုသူသည္ ကိုယ္၌ ျဖစ္ေသာ ေဝဒနာတစ္မ်ဳိးကိုသာ ခံစားရ၏၊ စိတ္၌ ျဖစ္ေသာ ေဝဒနာကို မခံစားရ။ ထိုသူသည္ ဒုကၡေဝဒနာျဖင့္ ေတြ႕ထိအပ္ေသာ္ အမ်က္မထြက္၊ ဒုကၡေဝဒနာျဖင့္ အမ်က္မထြက္သူအားဒုကၡေဝဒနာေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ ပဋိဃာႏုသယသည္ မကိန္း။ ထိုသူသည္ ဒုကၡေဝဒနာျဖင့္ ေတြ႕ထိခံရေသာ္ကာမခ်မ္းသာကို မႏွစ္သက္။ ထိုမႏွစ္သက္ျခင္းသည္ အဘယ့္ေၾကာင့္နည္း၊ ရဟန္းတို႔ အၾကားအျမင္ရွိ့ေသာ အရိယာတပည့္သည္ ကာမခ်မ္းသာမွ တစ္ပါး ဒုကၡေဝဒနာမွ ထြက္ေျမာက္ရာကို သိေသာေၾကာင့္တည္း။ ကာမခ်မ္းသာကို မႏွစ္သက္ေသာ ထိုသူအား သုခေဝဒနာေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ ရာဂါႏုသယသည္မကိန္း။ ထိုသူသည္ ထိုေဝဒနာတို႔၏ ျဖစ္ေၾကာင္းကိုလည္းေကာင္း၊ ခ်ဳပ္ေၾကာင္းကိုလည္းေကာင္း၊ သာယာ ဖြယ္ကိုလည္းေကာင္း၊ အျပစ္ကိုလည္းေကာင္း၊ ထြက္ေျမာက္ရာကိုလည္းေကာင္းဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ သိ၏။ ထိုေဝဒနာတို႔၏ ျဖစ္ေၾကာင္းကိုလည္းေကာင္း၊ ခ်ဳပ္ေၾကာင္းကိုလည္းေကာင္း၊ သာယာဖြယ္ကိုလည္းေကာင္း၊ အျပစ္ကိုလည္းေကာင္း၊ ထြက္ေျမာက္ရာကိုလည္းေကာင္းဟုတ္တိုင္းမွန္စြာသိေသာ ထိုသူအား ဥေပကၡာ ေဝဒနာေၾကာင့္ ျဖစ္ေသာ အဝိဇၨာႏုသယသည္ မကိန္း။ ထိုသူသည္သုခေဝဒနာကို ခံစားအံ့၊ (ကိေလသာ ႏွင့္) မယွဥ္သည္ ျဖစ္၍ ထိုသုခေဝဒနာကို ခံစား၏။ ဒုကၡေဝဒနာကိုခံစားအံ့၊ (ကိေလသာႏွင့္) မယွဥ္သည္ ျဖစ္၍ ထိုဒုကၡေဝဒနာကို ခံစား၏။ ဥေပကၡာေဝဒနာကို ခံစားအံ့၊ (ကိေလသာႏွင့္) မယွဥ္သည္ ျဖစ္၍ ထိုဥေပကၡာေဝဒနာကို ခံစား၏။
ရဟန္းတို႔ အၾကားအျမင္ရွိေသာ ဤအရိယာတပည့္ကို ပဋိသေႏၶေနမႈ အိုမႈ ေသမႈ စိုးရိမ္မႈ ငိုေႂကြးမႈကိုယ္ဆင္းရဲမႈ စိတ္ဆင္းရဲမႈ ျပင္းစြာ ပူပန္မႈတို႔ႏွင့္ မယွဥ္စပ္သူဟု ဆိုရ၏၊ ဆင္းရဲဒုကၡႏွင့္ မယွဥ္စပ္သူဟုငါ ဆို၏။ ရဟန္းတို႔ ဤကား အၾကားအျမင္ရွိေသာ အရိယာတပည့္၏ အၾကားအျမင္ မရွိေသာပုထုဇဥ္ႏွင့္ ထူးျခားမႈ လြန္ကဲမႈ ကြဲျပားမႈတည္းဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။
အသိဉာဏ္ရွိေသာ အၾကားအျမင္ရွိေသာ သူသည္ သုခေဝဒနာကိုလည္းေကာင္း၊ ဒုကၡေဝဒနာကိုလည္းေကာင္း (ကိေလသာႏွင့္ ယွဥ္သည္ ျဖစ္၍ ) မခံစား။ ဤသည္ ကား ပုထုဇဥ္ႏွင့္အသိဉာဏ္ပညာရွိ၍ လိမၼာေသာ သူ၏ႀကီးမားေသာ ထူးျခား ခ်က္တည္း။
တရားသေဘာကို ႏိႈင္းခ်ိန္ႏိုင္ေသာ အၾကားအျမင္မ်ားေသာ ဤေလာကႏွင့္ တမလြန္ေလာကကို႐ႈျမင္ႏိုင္ေသာ ထိုအရိယာသာဝက၏ စိတ္ကို ဣ႒ာ႐ံုတရား တို႔သည္ မႏွိပ္စက္ႏိုင္ကုန္၊ အနိ႒ာ႐ံုတရားတို႔ေၾကာင့္လည္း အမ်က္ထြက္ျခင္းသို႔ မေရာက္။
ထိုအရိယာသာဝကအား လိုက္ေလ်ာမႈ’ရာဂ’ႏွင့္ ဆန္႔က်င္မႈ’ေဒါသ’တို႔သည္ ခါ တြက္အပ္ကုန္ၿပီး,ခ်ဳပ္ၿငိမ္းျခင္းသို႔ ေရာက္ကုန္ၿပီး ျဖစ္ရကား မရွိၾကေတာ့ကုန္။ ထိုသူသည္ ကိေလသာျမဴကင္းေသာစိုးရိမ္ျခင္းမရွိေသာ နိဗၺာန္ကို သိေသာေၾကာင့္ ဘဝ၏ တစ္ဖက္ကမ္းသို႔ ေရာက္သူ ျဖစ္၍ ေကာင္းစြာသိ၏။
ဆ႒သုတ္။