၂၅၆။ အခါတစ္ပါး၌ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ေဝသာလီျပည္ မဟာဝုန္ေတာ ျပာသာဒ္ေဆာင္ေပါက္ေသာေက်ာင္း၌ (သီတင္းသံုး) ေနေတာ္မူ၏၊ ထိုအခါ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ညခ်မ္းအခါ တစ္ပါးတည္း ကိန္း့ေအာင္းရာမွ ထေတာ္မူလ်က္ သူနာေက်ာင္းသို႔ ကပ္ေရာက္ေတာ္မူၿပီးလွ်င္ ခင္းထားအပ္ေသာ ေနရာ၌ ထိုင္ေနေတာ္မူၿပီးေသာ္ ရဟန္းတို႔ကို မိန္႔ေတာ္မူ၏- ရဟန္းတို႔ ရဟန္းသည္ ေအာက္ေမ့မႈ ‘သတိ’ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ ‘သမၸဇဥ္’ ရွိသည္ ျဖစ္၍ အခ်ိန္အခါကို ေစာင့္ေမွ်ာ္ေနရာ၏၊ ဤသည္ကား သင္တို႔အား ငါတို႔၏အဆံုးအမတည္းဟု မိန္႔ေတာ္မူ၏။
ရဟန္းတို႔ အဘယ္သို႔လွ်င္ ရဟန္းသည္ ေအာက္ေမ့မႈ ‘သတိ’ရွိသူ ျဖစ္သနည္း။ ရဟန္းတို႔ ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းသည္ ခႏၶာကိုယ္၌ ခႏၶာကိုယ္ဟု မျပတ္ ႐ႈလ်က္ ျပင္းစြာ အားထုတ္အပ္ေသာလုံ႔လရွိသည္ ျဖစ္၍ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ ‘သမၸဇဥ္’ ေအာက္ေမ့မႈ ‘သတိ’ ရွိသည္ ျဖစ္၍ ေလာက၌ မက္ေမာျခင္း’အဘိဇၩာ’ ႏွလံုးမသာျခင္း ‘ေဒါမနႆ’ ကို ပယ္ေဖ်ာက္၍ ေနထိုင္၏။ ေဝဒနာတို႔၌ ။ပ။ စိတ္၌ ။ပ။ သေဘာတရားတို႔၌ သေဘာတရားတို႔ဟု မျပတ္ ႐ႈလ်က္ ျပင္းစြာ အားထုတ္အပ္ေသာ လုံ႔လရွိသည္ ျဖစ္၍ ေအာက္ေမ့မႈ ‘သတိ’ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ ‘သမၸဇဥ္’ ရွိသည္ ျဖစ္၍ ေလာက၌ မက္ေမာျခင္း ‘အဘိဇၩာ’ႏွလံုးမသာ ျခင္း ‘ေဒါမနႆ’ ကို ပယ္ေဖ်ာက္၍ ေနထိုင္၏။ ရဟန္းတို႔ ဤသို႔လွ်င္ ရဟန္းသည္သတိရွိသူ ျဖစ္၏။
ရဟန္းတို႔ အဘယ္သို႔လွ်င္ ရဟန္းသည္ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ ‘သမၸဇဥ္’ ရွိသူ ျဖစ္သနည္း။ ရဟန္းတို႔ ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းသည္ ေရွ႕သို႔ တက္ရာ ေနာက္သို႔ ဆုတ္ရာ၌ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ပညာျဖင့္ ျပဳေလ့ရွိ၏။ပ။ ေျပာဆိုရာ ဆိတ္ဆိတ္ ေနရာ၌ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ပညာျဖင့္ ျပဳေလ့ရွိ၏။ ရဟန္းတို႔ ဤသို႔လွ်င္ ရဟန္းသည္ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ ‘သမၸဇဥ္’ ျဖင့္ ျပဳေလ့ရွိသူ ျဖစ္၏။
ရဟန္းတို႔ ရဟန္းသည္ ေအာက္ေမ့မႈ ‘သတိ’ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ ‘သမၸဇဥ္’ ရွိသည္ ျဖစ္၍ အခ်ိန္အခါကိုေစာင့္ေမွ်ာ္ေနရာ၏၊ ဤသည္ကား သင္တို႔အား ငါတို႔၏ အဆံုးအမတည္း။ ရဟန္းတို႔ ဤသို႔ ေအာက္ေမ့မႈ ‘သတိ’ ဆင္ျခင္ဉာဏ္ ‘သမၸဇဥ္ ‘ ရွိသည္ ျဖစ္၍ မေမ့မေလ်ာ့ ျပင္းစြာ အားထုတ္လ်က္ နိဗၺာန္သို႔ေစလႊတ္အပ္ေသာ စိတ္ရွိသည္ ျဖစ္၍ ေနေသာ ထိုရဟန္းအား သုခေဝဒနာ ျဖစ္ေပၚလာခဲ့မူ ထိုသူသည္”ငါ့အား ဤသုခေဝဒနာ ျဖစ္ေပၚခဲ့၏၊ ထိုသုခေဝဒနာကား အစြဲျပဳ၍ သာ ျဖစ္ေပၚလာခဲ့၏၊ အစြဲမျပဳဘဲျဖစ္ေပၚလာသည္ မဟုတ္။ အဘယ္ကို အစြဲျပဳ၍ ျဖစ္ေပၚလာသနည္း၊ ဤေတြ႕ထိမႈကိုပင္ အစြဲျပဳ၍ ျဖစ္ေပၚလာ၏။ ဤေတြ႕ထိမႈသည္ကား မျမဲေသာ သေဘာ ျပဳျပင္အပ္ေသာ သေဘာ အေၾကာင္းကို အစြဲျပဳ၍ ျဖစ္ေပၚျခင္းသေဘာရွိ၏။ မျမဲေသာ သေဘာ ျပဳျပင္အပ္ေသာ သေဘာ အေၾကာင္းကို အစြဲျပဳ၍ ျဖစ္ ေပၚျခင္းသေဘာရွိေသာ ေတြ႕ထိမႈကို အစြဲျပဳ၍ ျဖစ္ေပၚလာသည့္ သုခေဝဒနာကား အဘယ္မွာျမဲႏိုင္လိမ့္ မည္နည္း”ဟု သိ၏။ ထိုရဟန္းသည္ ေတြ႕ထိမႈ၌လည္းေကာင္း၊ ခ်မ္းသာမႈ ‘သုခေဝဒနာ’ ၌လည္းေကာင္း မျမဲျခင္းသေဘာကို မျပတ္႐ႈလ်က္ ေန၏၊ ပ်က္စီးျခင္း စြဲမက္မႈကင္းကြာျခင္း ခ်ဳပ္ျခင္း စြန္႔ပစ္ျခင္း သေဘာကို မျပတ္႐ႈလ်က္ ေန၏။ ေတြ႕ထိမႈ၌လည္းေကာင္း၊ သုခေဝဒနာ၌လည္းေကာင္း မျမဲျခင္း သေဘာ ကို မျပတ္႐ႈလ်က္ ေနေသာ ပ်က္စီးျခင္း စြဲမက္မႈကင္းကြာျခင္း ခ်ဳပ္ျခင္း စြန္႔ပစ္ျခင္းသေဘာကို မျပတ္ ႐ႈလ်က္ ေနေသာ ထိုရဟန္းအားေတြ႕ထိမႈ၌လည္းေကာင္း၊ သုခေဝဒနာ၌လည္းေကာင္း ရာဂါႏုသယသည္ ေပ်ာက္ကင္း၏။
ရဟန္းတို႔ ဤသို႔ ေအာက္ေမ့မႈ ‘သတိ’ ဆင္ျခင္ဉာဏ္’သမၸဇဥ္’ ရွိလ်က္။ပ။ ေနေသာ ထိုရဟန္းအားဒုကၡေဝဒနာ ျဖစ္ေပၚလာခဲ့မူ။ပ။ ဥေပကၡာေဝဒနာ ျဖစ္ေပၚလာခဲ့မူ ထိုသူသည္ ငါ၏သႏၲာန္၌ ဤဥေပကၡာေဝဒနာ ျဖစ္ေပၚလာ၏၊ ထိုေဝဒနာကား အစြဲျပဳ၍ ျဖစ္ေပၚလာ၏၊ အစြဲမျပဳဘဲ ျဖစ္ေပၚလာသည္ မဟုတ္။ အဘယ္ကို အစြဲျပဳ၍ ျဖစ္ေပၚလာသနည္း၊ ဤေတြ႕ထိမႈကိုပင္လွ်င္ အစြဲျပဳ၍ ျဖစ္ေပၚလာ၏ဟု သိ၏။
[ေရွ႕သုတ္၌ အက်ယ္ခ်ဲ႕သကဲ့သို႔ ထို႔အတူ ခ်ဲ႕ရမည္]။ ခႏၶာကိုယ္ပ်က္စီး၍ အသက္ကုန္ဆံုးသည္မွ အထက္ကာလ၌ ဤဘဝ၌ ပင္လွ်င္ ခံစားမႈဟူသမွ်တို႔သည္ မႏွစ္သက္အပ္ကုန္သည္ ျဖစ္၍ ၿငိမ္းေအးကုန္လတၱံ႕ဟုသိ၏။
ရဟန္းတို႔ ဥပမာေသာ္ကား ဆီကို အစြဲျပဳ၍လည္းေကာင္း၊ မီးစာကို အစြဲျပဳ၍လည္းေကာင္း ဆီမီးသည္ ေတာက္ေနရာ၏။ ထိုဆီ၏လည္းေကာင္း၊ ထိုမီးစာ၏လည္းေကာင္း ကုန္ခန္းျခင္းေၾကာင့္ပင္လွ်င္ ေလာင္စာ မရွိသည္ ျဖစ္၍ ၿငိမ္းေလရာ၏။ ရဟန္းတို႔ ဤအတူပင္ ရဟန္းသည္ ခႏၶာကိုယ္ အပိုင္းအျခားရွိေသာ ေဝဒနာကို ခံစားသည္ရွိေသာ္ ”ခႏၶာကိုယ္ အပိုင္းအျခားရွိေသာ ေဝဒနာကို ခံစား၏ ”ဟူ၍ သိ၏၊ အသက္ အပိုင္းအျခားရွိေသာ ေဝဒနာကို ခံစားသည္ရွိေသာ္ ”အသက္ အပိုင္းအျခားရွိေသာ ေဝဒနာကိုခံစား၏ ”ဟူ၍ သိ၏၊ ခႏၶာကိုယ္ ပ်က္စီး၍ အသက္ကုန္ဆံုးသည္မွ အထက္ကာလ၌ ဤဘဝ၌ ပင္လွ်င္ခံစားမႈဟူသမွ်တို႔သည္ မႏွစ္သက္အပ္ကုန္သည္ ျဖစ္၍ ၿငိမ္းေအးကုန္လတၱံ႕ဟု သိ၏ဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။
အ႒မသုတ္။