သန ၄၁.၇: ေဂါဒတၱသုတ္

၃၄၉။ အခါတစ္ပါး၌ အသွ်င္ေဂါဒတၱသည္ မစၧိကာသ႑အရပ္ ေဝွးပင္ေတာ၌ (သီတင္းသံုး) ေန၏၊ ထိုအခါ စိတၱသူႂကြယ္သည္ အသွ်င္ေဂါဒတၱထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္၍ အသွ်င္ေဂါဒတၱကို ရွိခိုးၿပီးလွ်င္ တစ္ခုေသာေနရာ၌ ထိုင္ေန၏၊ အသွ်င္ေဂါဒတၱသည္ တစ္ခုေသာ ေနရာ၌ ထိုင္ေနေသာ စိတၱသူႂကြယ္အား ”သူႂကြယ္အပၸမာဏမည္ေသာ စိတ္၏ လြတ္ေျမာက္မွဳ၊ အာကိၪၥညာမည္ေသာ စိတ္၏ လြတ္ေျမာက္မွဳ၊ အနိမိတၱမည္ေသာ စိတ္၏ လြတ္ေျမာက္မွဳ ဤတရားတို႔သည္ အနက္ထူး သဒၵါထူးရွိကုန္သေလာ၊ သို႔မဟုတ္ အနက္တူ၍ သဒၵါသာလွ်င္ ထူးသေလာ”ဟု မိန္႔ဆို၏။ အသွ်င္ဘုရား အေၾကာင္းပရိယာယ္သည္ ရွိ၏၊ ယင္းအေၾကာင္းပရိယာယ္ကို စြဲ၍ ဤတရားတို႔သည္ အနက္လည္း ထူးကုန္၏၊ သဒၵါလည္း ထူးကုန္၏၊ အသွ်င္ ဘုရား အေၾကာင္းပရိယာယ္သည္ ရွိ၏၊ ယင္းအေၾကာင္းပရိယာယ္ကို စြဲ၍ ဤတရားတို႔သည္အနက္ တူ၍ သဒၵါသာလွ်င္ ထူးကုန္၏။

အသွ်င္ဘုရား ယင္းအေၾကာင္းပရိယာယ္ကို စြဲ၍ ဤတရားတို႔သည္ အနက္လည္း ထူးကုန္၏၊ သဒၵါလည္း ထူးကုန္၏ဟူေသာ အေၾကာင္းကား အဘယ္နည္း။ အသွ်င္ဘုရား ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းသည္ ခ်မ္းသာေစလိုျခင္း ေမတၱာႏွင့္ ယွဥ္ေသာ စိတ္ျဖင့္ တစ္ခုေသာ အရပ္မ်က္ႏွာကို ပ်ံ႕ႏွံ႕ေစ၍ ေန၏၊ ထို႔ အတူ ႏွစ္ခုေျမာက္ အရပ္မ်က္ႏွာကို။ သံုးခုေျမာက္ အရပ္မ်က္ႏွာကို။ ေလးခုေျမာက္အရပ္မ်က္ႏွာကို ပ်ံ႕ႏွံ႕ေစ၍ ေန၏။ ဤနည္းျဖင့္ အထက္ ေအာက္ ဖီလာ အလံုးစံုေသာ အရပ္မ်က္ႏွာတို႔၌ ရွိေသာ သတၱဝါ အားလံုးကို မိမိႏွင့္ အတူျပဳ၍ သတၱဝါအားလံုး ပါဝင္ေသာ သတၱေလာကကိုျပန္႔ေျပာေသာ ျမင့္ျမတ္ေသာ အတိုင္းအရွည္ မရွိေသာ ရန္ မရွိေသာ ၿငိဳျငင္ျခင္း မရွိေသာ ေမတၱာႏွင့္ယွဥ္ေသာ စိတ္ျဖင့္ ပ်ံ႕ႏွံ႕ေစ၍ ေန၏။ သနားျခင္း ‘က႐ုဏာ’ ႏွင့္ ယွဥ္ေသာ စိတ္ျဖင့္။ပ။ ဝမ္းေျမာက္ျခင္း ‘မုဒိတာ’ ႏွင့္ ယွဥ္ေသာ စိတ္ျဖင့္။ပ။ လ်စ္လ်ဴ႐ႈျခင္း ‘ဥေပကၡာ’ ႏွင့္ ယွဥ္ေသာ စိတ္ျဖင့္တစ္ခုေသာ အရပ္မ်က္ႏွာကို ပ်ံ႕ႏွံ႕ေစ၍ ေန၏၊ ထို႔အတူ ႏွစ္ခုေျမာက္ အရပ္မ်က္ႏွာကို။ သံုးခုေျမာက့္အရပ္မ်က္ႏွာကို။ ေလးခုေျမာက္ အရပ္မ်က္ႏွာကို ပ်ံ႕ႏွံ႕ေစ၍ ေန၏။ ဤနည္းျဖင့္ အထက္ ေအာက္ ဖီလာအလံုးစံုေသာ အရပ္မ်က္ႏွာတို႔၌ ရွိေသာ သတၱဝါ အားလံုးကို မိမိႏွင့္ အတူျပဳ၍ သတၱဝါအားလံုးပါဝင္ေသာ သတၱေလာကကို ျပန္႔ေျပာေသာ ျမင့္ျမတ္ေသာ အတိုင္းအရွည္ မရွိေသာ ရန္ မရွိေသာၿငိဳျငင္ျခင္း မရွိေသာ လ်စ္လ်ဴ႐ႈျခင္း ‘ဥေပကၡာ’ ႏွင့္ ယွဥ္ေသာ စိတ္ျဖင့္ ပ်ံ႕ႏွံ႕ေစ၍ ေန၏။ အသွ်င္ဘုရား ဤသည္ကို အပၸမာဏမည္ေသာ စိတ္၏ လြတ္ေျမာက္ျခင္းဟု ဆိုအပ္၏။

အသွ်င္ဘုရား အာကိၪၥညာမည္ေသာ စိတ္၏ လြတ္ေျမာက္ျခင္းဟူသည္ အဘယ္နည္း။ အသွ်င္ဘုရား ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းသည္ ဝိညာဏၪၥာယတနစ်ာန္ကို လံုးဝလြန္ေျမာက္၍ ”စိုးစဥ္းမွ်မရွိ”ဟုစီးျဖန္းလ်က္ အာကိၪၥညာယတနစ်ာန္သို႔ ေရာက္၍ ေန၏။ အသွ်င္ဘုရား ဤသည္ကို အာကိၪၥညာမည္ေသာ စိတ္၏ လြတ္ေျမာက္ျခင္းဟု ဆိုအပ္၏။

အသွ်င္ဘုရား သုညတမည္ေသာ စိတ္၏ လြတ္ေျမာက္ျခင္းဟူသည္ အဘယ္နည္း။ အသွ်င္ဘုရား ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းသည္ ေတာသို႔ ကပ္၍ ျဖစ္ေစ၊ သစ္ပင္ရင္းသို႔ ကပ္၍ ျဖစ္ေစ၊ ဆိတ္ၿငိမ္ရာအရပ္သို႔ ကပ္၍ ျဖစ္ေစ ” ဤတရားကား အတၱမွလည္းေကာင္း၊ အတၱနိယမွလည္းေကာင္း ဆိတ္သုဥ္း၏”ဟု ဆင္ျခင္၏။ အသွ်င္ဘုရား ဤသည္ကို သုညတမည္ေသာ စိတ္၏ လြတ္ေျမာက္ျခင္းဟု ဆိုအပ္၏။

အသွ်င္ဘုရား အနိမိတၱမည္ေသာ စိတ္၏ လြတ္ေျမာက္ျခင္းဟူသည္ အဘယ္နည္း။ အသွ်င္ဘုရား ဤသာသနာေတာ္၌ ရဟန္းသည္ အလံုးစံုေသာ နိစၥနိမိတ္စသည္တို႔ကို ႏွလံုးမသြင္းျခင္းေၾကာင့္ နိစၥနိမိတ္စသည္ မရွိေသာ စိတ္၏ တည္ၾကည္ျခင္းသို႔ ကပ္ေရာက္ဝင္စား၍ ေန၏၊ အသွ်င္ဘုရား ဤသည္ကိုအနိမိတၱမည္ေသာစိတ္၏ လြတ္ေျမာက္ျခင္းဟု ဆိုအပ္၏။ အသွ်င္ဘုရား ယင္းအေၾကာင္းပရိယာယ္ကို စြဲ၍ ဤတရားတို႔သည္ အနက္လည္းထူး သဒၵါလည္းထူးကုန္၏ဟူေသာ အေၾကာင္းပရိယာယ္ကား ဤသည္ပင္တည္း။

အသွ်င္ဘုရား ယင္းအေၾကာင္းပရိယာယ္ကို စြဲ၍ ဤတရားတို႔သည္ အနက္တူ၍ သဒၵါသာလွ်င္ထူး၏ဟူေသာ အေၾကာင္းပရိယာယ္သည္ အဘယ္ပါနည္း။ အသွ်င္ဘုရား စဲြမက္မွဳ ‘ရာဂ’သည္ ပမာဏကို ျပဳတတ္၏၊ အမ်က္ထြက္မႈ ‘ေဒါသ’သည္ ပမာဏကို ျပဳတတ္၏၊ ေတြေဝမႈ ‘ေမာဟ’သည္ ပမာဏကိုျပဳတတ္၏၊ ထိုတရားတို႔သည္ အာသေဝါကုန္ၿပီးေသာ ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္အား ပယ္အပ္ကုန္ၿပီ၊ အျမစ္ရင္းကို အႂကြင္း မဲ့ ျဖတ္ၿပီးကုန္ၿပီ၊ ႏုတ္ၿပီးေသာ ထန္းပင္ရာကဲ့သို႔ ျပဳၿပီးကုန္ၿပီ၊ အသစ္မျဖစ္ျခင္းကို ျပဳၿပီးကုန္ၿပီ၊ ေနာင္ အခါ ျဖစ္ျခင္းသေဘာ မရွိကုန္။ အသွ်င္ဘုရားပမာဏမရွိကုန္ေသာ စိတ္၏ လြတ္ေျမာက္ျခင္းဟူသမွ်တို႔ ထက္ မပ်က္စီးေသာ စိတ္၏လြတ္ေျမာက္ျခင္းကို အျမတ္ဆံုးဟု ဆိုအပ္၏။ ထိုမပ်က္စီးေသာ စိတ္၏ လြတ္ေျမာက္ျခင္းသည္ကားစြဲမက္မွဳ ‘ရာဂ’ မွ ဆိတ္သုဥ္း၏၊ အမ်က္ထြက္မႈ ‘ေဒါသ’ မွ ဆိတ္သုဥ္း၏၊ ေတြေဝမွဳ ‘ေမာဟ’ မွဆိတ္သုဥ္း၏။

အသွ်င္ဘုရား စြဲမက္မႈ ‘ရာဂ’သည္ ေၾကာင့္ၾကမွဳတည္း၊ အမ်က္ထြက္မႈ ‘ေဒါသ’သည္ ေၾကာင့္ၾကမွဳတည္း၊ ေတြေဝမႈ ‘ေမာဟ’သည္ ေၾကာင့္ၾကမွဳတည္း။ ထိုတရားတို႔သည္ အာသေဝါကုန္ၿပီးေသာ ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္အား ပယ္အပ္ကုန္ၿပီ၊ အျမစ္ရင္းကို အႂကြင္းမဲ့ ျဖတ္ၿပီးကုန္ၿပီ၊ ႏုတ္ၿပီးေသာ ထန္းပင္ရာကဲ့သို႔ျပဳၿပီးကုန္ၿပီ၊ အသစ္မျဖစ္ျခင္းကို ျပဳၿပီးကုန္ၿပီ၊ ေနာင္အခါ ျဖစ္ျခင္းသေဘာ မရွိကုန္။ အသွ်င္ဘုရားေၾကာင့္ၾက မရွိကုန္ေသာ စိတ္၏ လြတ္ေျမာက္ျခင္းဟူသမွ်တို႔ထက္ မပ်က္စီးေသာ စိတ္၏ လြတ္ေျမာက္ျခင္းကို အျမတ္ဆံုးဟု ဆိုအပ္၏၊ ထိုမပ်က္စီးေသာ စိတ္၏ လြတ္ေျမာက္ျခင္းသည္ကား စြဲမက္မႈ ‘ရာဂ’ မွဆိတ္သုဥ္း၏၊ အမ်က္ထြက္မႈ ‘ေဒါသ’ မွ ဆိတ္သုဥ္း၏၊ ေတြေဝမႈ ‘ေမာဟ’ မွ ဆိတ္သုဥ္း၏။

အသွ်င္ဘုရား စြဲမက္မႈ ‘ရာဂ’သည္ နိစၥနိမိတ္စသည္ကို ျပဳတတ္၏၊ အမ်က္ထြက္မႈ ‘ေဒါသ’သည္နိစၥနိမိတ္စသည္ကို ျပဳတတ္၏၊ ေတြေဝမႈ ‘ေမာဟ’သည္ နိစၥနိမိတ္စသည္ကို ျပဳတတ္၏။ ထိုတရားတို႔့သည္ အာသေဝါကုန္ၿပီးေသာ ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္အား ပယ္အပ္ကုန္ၿပီ၊ အျမစ္ရင္းကို အႂကြင္းမဲ့ ျဖတ္ၿပီးကုန္ၿပီ၊ ႏုတ္ၿပီးေသာ ထန္းပင္ရာကဲ႕သို႔ ျပဳၿပီးကုန္ၿပီ၊ အသစ္မျဖစ္ျခင္းကို ျပဳၿပီးကုန္ၿပီ၊ ေနာင္အခါ ျဖစ္ျခင္းသေဘာမ႐ိွကုန္။ အသွ်င္ဘုရား နိစၥနိမိတ္စသည္ မ႐ိွကုန္ေသာ စိတ္၏ လြတ္ေျမာက္ျခင္းဟူသမွ်တို႔ထက္မပ်က္စီးေသာ စိတ္၏ လြတ္ေျမာက္ျခင္းကို အျမတ္ဆံုးဟု ဆိုအပ္၏။ ထိုမပ်က္စီးေသာ စိတ္၏ လြတ္ေျမာက္ျခင္းသည္ကား စြဲမက္မႈ ‘ရာဂ’မွ ဆိတ္သုဥ္း၏၊ အမ်က္ထြက္မႈ ‘ေဒါသ’ မွ ဆိတ္သုဥ္း၏၊ ေတြေဝမႈ’ေမာဟ’မွ ဆိတ္သုဥ္း၏။

အသွ်င္ဘုရား ယင္းအေၾကာင္းပရိယာယ္ကို စြဲ၍ ဤတရားတို႔သည္ အနက္တူ၍ သဒၵါသာလွ်င္ထူး၏ဟူေသာ အေၾကာင္းပရိယာယ္ကား ဤသည္ပင္တည္းဟု ေလွ်ာက္၏။ သူႂကြယ္ အၾကင္နက္နဲေသာဘုရားစကားေတာ္၌ ပညာမ်က္စိကို ေဆာင္ႏိုင္ေပရကား သင့္အား အရေတာ္ေပစြတကား၊ ေကာင္းစြာရအပ္ေပစြတကားဟု (မိန္႔ဆို၏)။

သတၱမသုတ္။