ဥဒ ၁.၁၀: ဗာဟိယသုတ္

၁ဝ။ အကြၽႏ္ုပ္သည္ ဤသို႔ ၾကားနာခဲ့ရပါသည္- အခါတစ္ပါး၌ ျမတ္စြာဘုရားသည္ သာဝတၳိျပည္ အနာထပိဏ္သူေဌး၏ အရံျဖစ္ေသာ ေဇတဝန္ေက်ာင္း၌ သီတင္းသံုးေနေတာ္မူ၏။ ထိုအခါ သစ္သားပ်ဥ္ခ်ပ္ ဝတ္ေသာေၾကာင့္ ဒါ႐ုစီရိယမည္ေသာ ဗာဟိယသည္ ႐ိုေသျခင္း ေလးျမတ္ျခင္း ျမတ္ႏိုးျခင္း ပူေဇာ္ျခင္း တုပ္ဝပ္ျခင္းကို ခံယူလ်က္ သကၤန္း ဆြမ္း ေက်ာင္း သူနာတို႔၏ အေထာက္အပံ့ ေဆးအသံုးအေဆာင္ကို ရသည္ျဖစ္၍ သမုဒၵရာကမ္းေျခ သုပၸါရကဆိပ္၌ ေန၏။ ထိုအခါ ဒါ႐ုစီရိယမည္ေသာ ဗာဟိယအား ဆိတ္ၿငိမ္ရာသို႔ ကပ္၍ တစ္ေယာက္တည္း ကိန္းေအာင္းရာ၌ ”ေလာက၌ ရဟႏၲာတို႔သည္လည္းေကာင္း၊ အရဟတၱမဂ္သို႔ ေရာက္ၾကေသာသူတို႔သည္လည္းေကာင္း ရွိကုန္၏။ ငါသည္ ထိုသူတို႔တြင္ တစ္ေယာက္ အပါအဝင္တည္း”ဟု ဤသို႔ စိတ္အၾကံသည္ ျဖစ္၏။

ထိုအခါ ဗာဟိယ၏ ေရွးဘဝက ေဆြမ်ဳိးေတာ္ဖူးေသာ နတ္သားသည္ ေစာင့္ေရွာက္လိုသည္ အစီးအပြါးကို အလိုရွိသည္ျဖစ္၍ သစ္သား အဝတ္ဝတ္ေသာ ဗာဟိယ၏ စိတ္အၾကံကို မိမိစိတ္ျဖင့္သိေသာေၾကာင့္ သစ္သား အဝတ္ဝတ္ေသာ ဗာဟိယရွိရာသို႔ ခ်ဥ္းကပ္၍ သစ္သား အဝတ္ဝတ္ေသာ ဗာဟိယကို ”ဗာဟိယ သင္သည္ ရဟႏၲာလည္း မဟုတ္၊ အရဟတၱမဂ္သို႔ ေရာက္သူလည္း မဟုတ္၊ အၾကင္အက်င့္ျဖင့္ သင္သည္ ရဟႏၲာလည္း ျဖစ္ရာ၏။ အရဟတၱမဂ္သို႔လည္း ေရာက္ရာ၏။ သင့္အား ထိုအက်င့္မွ်ေသာ္လည္း မရွိ”ဟု ဤစကားကို ေျပာဆို၏။

ထိုအခါ ဗာဟိယသည္ နတ္သားအား နတ္ႏွင့္တကြေသာ ေလာက၌ ရဟႏၲာသည္ လည္းေကာင္း၊ အရဟတၱမဂ္သို႔ ေရာက္ေသာသူတို႔သည္လည္းေကာင္း အဘယ္အရပ္၌ ေနၾကကုန္သနည္းဟု (ေမးေလ၏)။ ဗာဟိယ ဥတၱရတိုင္း ဇနပုဒ္တို႔၌ သာဝတၳိမည္ေသာ ၿမိဳ႕သည္ ရွိ၏။ ထိုသာဝတၳိၿမိဳ႕၌ ပူေဇာ္အထူးကို ခံေတာ္မူထိုက္ေသာ (အလုံးစုံေသာတရားတို႔ကို) ကိုယ္တိုင္မွန္စြာ သိေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ယခုအခါ၌ ေနေတာ္မူ၏။ ဗာဟိယ ထိုျမတ္စြာဘုရားသည္ ရဟႏၲာလည္းဟုတ္၏။ ရဟႏၲာျဖစ္ျခင္းငွါ တရားကိုလည္း ေဟာ၏ဟု (ေျပာေလ၏)။

ထိုအခါ သစ္သားပ်ဥ္ခ်ပ္ဝတ္ေသာ ဗာဟိယသည္ ထိုနတ္သား၏ ထိတ္လန္႔ေစမႈေၾကာင့္ ထိုခဏ၌ပင္ သုပၸါရက ဆိပ္ကမ္းမွ ဖဲသြားေလ၏။ ခရီးအားလံုးတို႔၌ တစ္ညဥ့္အိပ္ေနျခင္းျဖင့္ သာဝတၳိျပည္ အနာထပိဏ္သူေဌး၏ အရံျဖစ္ေသာ ေဇတဝန္ေက်ာင္းသို႔ ေရာက္၏။ ထိုအခါ၌ မ်ားစြာေသာ ရဟန္းတို႔သည္ လြင္တီးေခါင္၌ စၾကႍသြားကုန္၏။ ထိုအခါ သစ္သားပ်ဥ္ခ်ပ္ ဝတ္ေသာ ဗာဟိယသည္ ထိုရဟန္းတို႔ရွိရာသို႔ ခ်ဥ္းကပ္၍ ထိုရဟန္းတို႔ကို ”အသွ်င္ဘုရားတို႔ ပူေဇာ္အထူးကို ခံေတာ္မူထိုက္ေသာ (အလုံးစုံေသာတရားတို႔ကို) ကိုယ္တိုင္မွန္စြာ သိေတာ္မူေသာ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ယခုအခါ အဘယ္မွာ ေနပါသနည္း? အလုံးစုံေသာတရားတို႔ကို ကိုယ္တိုင္မွန္စြာ သိေတာ္မူေသာ ပူေဇာ္အထူးကို ခံေတာ္မူထိုက္ေသာ ျမတ္စြာဘုရားကို ဖူးျမင္လိုပါကုန္၏”ဟု ေလွ်ာက္ထား၏။ ဗာဟိယျမတ္စြာဘုရားသည္ ဆြမ္းအလို႔ငွါ ရြာတြင္းသို႔ ဝင္ေတာ္မူ၏ဟု (ေျပာဆိုကုန္၏)။

ထိုအခါ သစ္သားပ်ဥ္ခ်ပ္ဝတ္ေသာ ဗာဟိယသည္ လ်င္ျမန္ေသာ သေဘာရွိကာ ေဇတဝန္ေက်ာင္းေတာ္မွထြက္၍ သာဝတၳိၿမိဳ႕သို႔ ဝင္လတ္ေသာ္ ၾကည္ညိဳဖြယ္ရွိေသာ ၾကည္ညိဳဖြယ္ကို ေဆာင္ေသာ ၿငိမ္သက္ေသာ ဣေႁႏၵရွိေသာ ၿငိမ္းေအးေသာ စိတ္ရွိေသာ ျမတ္ေသာ ဒမထ, သမထသို႔ ေရာက္ေသာ ယဥ္ေက်းေသာ လံုျခံဳေသာ ရဟန္းဣေႁႏၵရွိေသာ ရဟႏၲာျဖစ္ေသာ ျမတ္စြာဘုရားကို သာဝတၳိၿမိဳ႕၌ ဆြမ္းခံလွည့္လည္သည္ကို ျမင္ေသာေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရားရွိရာသို႔ ခ်ဥ္းကပ္၍ ျမတ္စြာဘုရား၏ ေျခေတာ္တို႔ကို ဦးျဖင့္တိုက္၍ ျမတ္စြာဘုရားအား ”အသွ်င္ဘုရား အၾကင္တရားေတာ္သည္ တပည့္ေတာ္၏ရွည္ၾကာစြာေသာ ေန႔ညဥ့္ပတ္လံုး အစီးအပြါးအလို႔ငွါ ခ်မ္းသာအလို႔ငွါ ျဖစ္၏။ ျမတ္စြာဘုရား ျမတ္စြာဘုရားသည္ တပည့္ေတာ္အား ထိုတရားကို ေဟာေတာ္မူပါေလာ့၊ ေကာင္းေသာစကားကို ဆိုေတာ္မူ တတ္ေသာ ျမတ္စြာဘုရား ထိုတရားကို တပည့္ေတာ္အား ေဟာေတာ္မူပါေလာ့”ဟု ဤစကားကို ေလွ်ာက္ထား၏။ ဤသို႔ ေလွ်ာက္ထားလတ္ေသာ္ ျမတ္စြာဘုရားသည္ သစ္သားပ်ဥ္ခ်ပ္ဝတ္ေသာ ဗာဟိယကို ”ဗာဟိယ အခါ မဟုတ္ေသး၊ ဆြမ္းအလို႔ငွါ ရြာတြင္းသို႔ ဝင္ေန၏”ဟု ဤစကားကို မိန္႔ေတာ္မူ၏။

ႏွစ္ႀကိမ္ေျမာက္လည္း သစ္သားပ်ဥ္ခ်ပ္ဝတ္ေသာ ဗာဟိယသည္ ျမတ္စြာဘုရားအား ”အသွ်င္ဘုရား ျမတ္စြာဘုရား၏ အသက္အႏၲရာယ္တို႔ကိုလည္းေကာင္း၊ တပည့္ေတာ္၏ အသက္အႏၲရာယ္တို႔ကိုလည္းေကာင္း သိႏိုင္ခဲပါ၏။ အၾကင္တရားေတာ္သည္ တပည့္ေတာ္၏ ရွည္ၾကာစြာေသာ ေန႔ညဥ့္ပတ္လံုး အစီးအပြါးအလို႔ငွါ ခ်မ္းသာအလို႔ငွါ ျဖစ္၏။ ျမတ္စြာဘုရား ျမတ္စြာဘုရားသည္ တပည့္ေတာ္အား ထိုတရားကို ေဟာေတာ္မူပါေလာ့၊ ေကာင္းေသာ စကားကို ဆိုေတာ္မူတတ္ေသာ ျမတ္စြာဘုရား ထိုတရားကို တပည့္ေတာ္အား ေဟာေတာ္မူပါေလာ့”ဟု ဤစကားကို ေလွ်ာက္ထား၏။ ႏွစ္ႀကိမ္ေျမာက္လည္း ျမတ္စြာဘုရားသည္ သစ္သားပ်ဥ္ခ်ပ္ဝတ္ေသာ ဗာဟိယကို ”ဗာဟိယ အခါ မဟုတ္ေသး၊ ရြာတြင္းသို႔ ဆြမ္းအလို႔ငွါ ဝင္ေန၏”ဟု ဤစကားကို မိန္႔ေတာ္မူ၏။

သံုးႀကိမ္ေျမာက္လည္း သစ္သားပ်ဥ္ခ်ပ္ဝတ္ေသာ ဗာဟိယသည္ ျမတ္စြာဘုရားအား ”အသွ်င္ဘုရား ျမတ္စြာဘုရား၏ အသက္အႏၲရာယ္တို႔ကိုလည္းေကာင္း တပည့္ေတာ္၏ အသက္အႏၲရာယ္တို႔ကိုလည္းေကာင္း သိႏိုင္ခဲပါ၏။ အၾကင္တရားေတာ္သည္ တပည့္ေတာ္၏ ရွည္ၾကာစြာေသာ ေန႔ညဥ့္ပတ္လံုး အစီးအပြါးအလို႔ငွါ ခ်မ္းသာအလို႔ငွါ ျဖစ္၏။ ျမတ္စြာဘုရား ျမတ္စြာဘုရားသည္ တပည့္ေတာ္အား တရားကို ေဟာေတာ္မူပါေလာ့၊ ေကာင္းေသာ စကားကို ဆိုေတာ္မူတတ္ေသာ ျမတ္စြာဘုရား တရားကို တပည့္ေတာ္အား ေဟာေတာ္မူပါေလာ့”ဟု ဤစကားကို ေလွ်ာက္ထား၏။

ထိုသို႔ ျဖစ္လွ်င္ ဗာဟိယ သင္သည္ ဤသို႔ က်င့္အပ္၏ ”ျမင္ရာ၌ ျမင္ကာမွ် ျဖစ္လတၱံ႕။ ၾကားရာ၌ ၾကားကာမွ် ျဖစ္လတၱံ႕။ ေတြ႕ရာ၌ ေတြ႕ကာမွ် ျဖစ္လတၱံ႕။ သိရာ၌ သိကာမွ် ျဖစ္လတၱံ႕”ဟု ဤသို႔ သင္သည္ က်င့္အပ္၏။ ဗာဟိယ အၾကင္အခါ၌ သင္သည္ ျမင္ရာ၌ ျမင္ကာမွ် ျဖစ္လတၱံ႕။ ၾကားရာ၌ ၾကားကာမွ် ျဖစ္လတၱံ႕။ ေတြ႕ရာ၌ ေတြ႕ကာမွ် ျဖစ္လတၱံ႕။ သိရာ၌ သိကာမွ် ျဖစ္လတၱံ႕။ ဗာဟိယ ထိုအခါ သင္သည္ ထိုရာဂ စသည္ႏွင့္တကြ မျဖစ္လတၱံ႕။ ဗာဟိယ အၾကင္အခါ သင္သည္ ထိုရာဂ စသည္ႏွင့္တကြ မျဖစ္လတၱံ႕။ ဗာဟိယ ထိုအခါ သင္သည္ ထို႐ူပါ႐ံု စသည္၌ (ႏွစ္သက္မႈ ျပစ္မွားမႈ ေတြေဝမႈ) မျဖစ္လတၱံ႕။ ဗာဟိယ အၾကင္အခါ ထို႐ူပါ႐ံု စသည္၌ (ႏွစ္သက္မႈ ျပစ္မွားမႈ ေတြေဝမႈ) မျဖစ္လတၱံ႕။ ဗာဟိယ ထိုအခါ သင္သည္ ဤမ်က္ေမွာက္ဘဝ၌လည္းေကာင္း၊ တမလြန္ဘဝ၌လည္းေကာင္း၊ ႏွစ္ပါးစံုဘဝ၌ လည္းေကာင္း မျဖစ္လတၱံ႕။ ဤသည္ပင္လွ်င္ ဆင္းရဲ၏အဆံုးတည္းဟု (ေဟာေတာ္မူ၏)။

ထိုအခါ သစ္သားပ်ဥ္ခ်ပ္ကို ဝတ္ေသာ ဗာဟိယမေထရ္အား ဤအက်ဥ္းျဖစ္ေသာ ျမတ္စြာဘုရား တရားေဟာျခင္းျဖင့္ ထိုခဏ၌ပင္လွ်င္ မစြဲလမ္းမူ၍ အာသေဝါတရားတို႔မွ စိတ္သည္ လြတ္၏။

ထိုအခါ ျမတ္စြာဘုရားသည္ သစ္သားပ်ဥ္ခ်ပ္ကို ဝတ္ေသာ ဗာဟိယမေထရ္ကို ဤအက်ဥ္းျဖစ္ေသာ ဆံုးမျခင္းျဖင့္ ဆံုးမ၍ ဖဲႂကြေတာ္မူ၏။ ထိုအခါ ျမတ္စြာဘုရား ဖဲႂကြ၍ မၾကာမီ ႏို႔စို႔သားငယ္ရွိေသာ ႏြားမသည္ သစ္သားပ်ဥ္ခ်ပ္ကို ဝတ္ေသာ ဗာဟိယမေထရ္ကို ေဝွ႕၍ ဇီဝိတိေႁႏၵမွ ခ်၏။

ထိုအခါ ျမတ္စြာဘုရားသည္ သာဝတၳိၿမိဳ႕၌ ဆြမ္းအလို႔ငွါ လွည့္လည္၍ ဆြမ္းခံၿပီးသည္မွေနာက္၌ ဆြမ္းခံရြာမွ ဖဲႂကြခဲ့ၿပီးေသာ္ မ်ားစြာေသာ ရဟန္းတို႔ႏွင့္အတူ သာဝတၳိၿမိဳ႕မွ ထြက္ေတာ္မူ၍ ေသေသာ သစ္သားပ်ဥ္ခ်ပ္ကို ဝတ္ေသာ ဗာဟိယကို ျမင္၍ ရဟန္းတို႔ကို ”ရဟန္းတို႔ ေဆာင္ယူၾကေလာ့၊ သစ္သားပ်ဥ္ခ်ပ္ကို ဝတ္ေသာ ဗာဟိယ၏ ကိုယ္ေကာင္ကို ေညာင္ေစာင္းေပၚသို႔ တင္၍ ထုတ္ေဆာင္လ်က္ မီး႐ႈိ႕ၾကကုန္ေလာ့၊ ထိုဗာဟိယ၏ ေစတီကိုလည္း ျပဳၾကကုန္ေလာ့၊ ရဟန္းတို႔ သင္တို႔၏ သီတင္းသံုးေဖာ္သည္ ေသ၏”ဟု မိန္႔ေတာ္မူ၏။

”အသွ်င္ဘုရား ေကာင္းပါၿပီ”ဟု ထိုရဟန္းတို႔သည္ ျမတ္စြာဘုရား၏ (စကားကို) ဝန္ခံ၍ သစ္သားပ်ဥ္ခ်ပ္ကို ဝတ္ေသာ ဗာဟိယ၏ကိုယ္ေကာင္ကို ေညာင္ေစာင္းေပၚသို႔ တင္၍ ထုတ္ေဆာင္လ်က္ မီး႐ႈိ႕၍ထိုဗာဟိယ၏ ေစတီကိုလည္း ျပဳလ်က္ ျမတ္စြာဘုရားထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္ၿပီးလွ်င္ ျမတ္စြာဘုရားကို ရွိခိုး၍ တစ္ခုေသာအရပ္၌ ေနၾကကုန္၏။ တစ္ခုေသာအရပ္၌ ေနၿပီးေသာ ထိုရဟန္းတို႔သည္ ျမတ္စြာဘုရားအား”အသွ်င္ဘုရား သစ္သားပ်ဥ္ခ်ပ္ကို ဝတ္ေသာ ဗာဟိယ၏ ကိုယ္ေကာင္ကို မီး႐ႈိ႕အပ္ပါၿပီ။ ထိုဗာဟိယ၏ ေစတီကိုလည္း ျပဳအပ္ပါၿပီ။ ထိုဗာဟိယ၏ လားရာဂတိကား အဘယ္ပါနည္း? ေရွး႐ႈေရာက္ရာ တမလြန္ဘဝကား အဘယ္ပါနည္း”ဟု ဤစကားကို ေလွ်ာက္ထားကုန္၏။ ရဟန္းတို႔ သစ္သားပ်ဥ္ခ်ပ္ဝတ္ေသာ ဗာဟိယသည္ ပညာရွိ၏။ ေလာကုတၱရာတရားအား ေလ်ာ္ေသာအက်င့္ကို က်င့္၏။ တရားတည္းဟူေသာအေၾကာင္းေၾကာင့္ ငါဘုရားကို မညႇဥ္းဆဲ။ ရဟန္းတို႔ သစ္သားပ်ဥ္ခ်ပ္ ဝတ္ေသာ ဗာဟိယသည္ ပရိနိဗၺာန္ျပဳ၏ဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။

ထိုအခါ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ဤအနက္သေဘာကို သိေတာ္မူ၍ ထိုသိေသာအခ်ိန္၌- ”အၾကင္နိဗၺာန္၌ အာေပါဓာတ္သည္လည္းေကာင္း၊ ပထဝီဓာတ္သည္လည္းေကာင္း၊ ေတေဇာဓာတ္သည္လည္းေကာင္း၊ ဝါေယာဓာတ္သည္လည္းေကာင္း မတည္ႏိုင္၊ ထိုနိဗၺာန္၌ ၾကယ္တို႔သည္ မေတာက္ပကုန္။ ေနသည္လည္း မေတာက္ပ၊ လသည္လည္း မေတာက္ပ၊ အမိုက္တိုက္လည္း မရွိ။

အၾကင္အခါ၌ သစၥာေလးပါးကို သိေသာေၾကာင့္ မုနိအမည္ရေသာ ရဟႏၲာပုဂၢိဳလ္သည္ ကိုယ္တိုင္ နိဗၺာန္ကို သိ၏။ နိဗၺာန္ကို သိၿပီးသည္မွ ေနာက္၌ ႐ုပ္မွလည္းေကာင္း၊ နာမ္မွလည္းေကာင္း၊ ခ်မ္းသာဆင္းရဲမွလည္းေကာင္း လြတ္၏”ဟု ဤဥဒါန္းကို က်ဴးရင့္ေတာ္မူ၏။

(ျမတ္စြာဘုရားသည္ ဤဥဒါန္းကိုလည္း ေဟာေတာ္မူ၏ဟု အကြၽႏု္ပ္ ၾကားရဖူးပါ၏)။

ေရွးဦးစြာေသာ ေဗာဓိဝဂ္ ၿပီး၏။