ဥဒ ၆.၄: ပဌမနာနာတိတၳိယသုတ္

၅၄။ အကြၽႏ္ုပ္သည္ ဤသို႔ ၾကားနာခဲ့ရပါသည္- အခါတစ္ပါး၌ ျမတ္စြာဘုရားသည္ သာဝတၳိျပည္ အနာထပိဏ္သူေဌး၏ အရံျဖစ္ေသာ ေဇတဝန္ေက်ာင္း၌ သီတင္းသံုးေနေတာ္မူ၏။ ထိုအခါ အထူးထူးေသာ အယူ အထူးထူးေသာ အလို ‘ဆႏၵ’ အထူးထူးေသာ ႏွစ္သက္ျခင္းရွိကုန္၍ အထူးထူးေသာ အယူတည္းဟူေသာမွီရာကိုမွီတတ္ကုန္ေသာ မ်ားစြာေသာ အထူးထူးေသာတိတၳိ သမဏျဗာဟၼဏပရိဗိုဇ္အမ်ဳိးမ်ဳိးတို႔သည္သာဝတၳိျပည္၌ ေနၾကကုန္၏။

”ေလာကသည္ ျမဲ၏။ ဤအယူသည္သာမွန္၏။ တစ္ပါးေသာ အယူသည္ အခ်ည္းႏွီးသာတည္း”ဟု ဤသို႔ ဆိုေလ့ ဤသို႔ ယူေလ့ရွိကုန္ေသာ သမဏျဗာဟၼဏအခ်ဳိ႕တို႔သည္ ရွိကုန္၏။ ထို႔ျပင္ ”ေလာကသည္မျမဲ၊ ဤအယူသာမွန္၏။ တစ္ပါးေသာ အယူသည္ အခ်ည္းႏွီးသာတည္း”ဟု ဤသို႔ ဆိုေလ့ ဤသို႔ ယူေလ့ရွိကုန္ေသာ သမဏျဗာဟၼဏအခ်ဳိ႕တို႔သည္ ရွိကုန္၏။ ထို႔ျပင္ ”ေလာကသည္ အဆံုးရွိ၏။ ဤအယူသာမွန္၏။ တစ္ပါးေသာ အယူသည္ အခ်ည္းႏွီးသာတည္း”ဟု ဤသို႔ ဆိုေလ့ ဤသို႔ ယူေလ့ရွိကုန္ေသာ သမဏျဗာဟၼဏအခ်ဳိ႕တို႔သည္ ရွိကုန္၏။ ထို႔ျပင္ ”ေလာကသည္ အဆံုးမရွိ၊ ဤအယူသာမွန္၏။ တစ္ပါးေသာ အယူသည္ အခ်ည္းႏွီးသာတည္း”ဟု ဤသို႔ ဆိုေလ့ ဤသို႔ ယူေလ့ရွိကုန္ေသာ သမဏျဗာဟၼဏအခ်ဳိ႕တို႔သည္ ရွိကုန္၏။ ထို႔ျပင္ ”ထိုအသက္သည္ ထိုကိုယ္တည္း။ ဤအယူသာမွန္၏။ တစ္ပါးေသာ အယူသည္အခ်ည္းႏွီးသာတည္း”ဟု ဤသို႔ ဆိုေလ့ ဤသို႔ ယူေလ့ရွိကုန္ေသာ သမဏျဗာဟၼဏအခ်ဳိ႕တို႔သည္ ရွိကုန္၏။ ထို႔ျပင္ ”အသက္သည္တျခားကိုယ္သည္တျခားတည္း။ ဤအယူသာမွန္ပါ၏။ တစ္ပါးေသာ အယူသည္ အခ်ည္းႏွီးသာတည္း”ဟု ဤသို႔ ဆိုေလ့ ဤသို႔ ယူေလ့ရွိကုန္ေသာ သမဏျဗာဟၼဏအခ်ဳိ႕တို႔သည္ ရွိကုန္၏။ ထို႔ျပင္ ”သတၱဝါသည္ ေသသည္မွ ေနာက္၌ ျဖစ္၏။ ဤအယူသာမွန္၏။ တစ္ပါးေသာ အယူသည္ အခ်ည္းႏွီးသာတည္း”ဟု ဤသို႔ ဆိုေလ့ ဤသို႔ ယူေလ့ရွိကုန္ေသာ သမဏျဗာဟၼဏအခ်ဳိ႕တို႔သည္ ရွိကုန္၏။ ထို႔ျပင္ ”သတၱဝါသည္ ေသသည္မွေနာက္၌ မျဖစ္၊ ဤအယူသာမွန္၏။ တစ္ပါးေသာ အယူသည္ အခ်ည္းႏွီးသာတည္း”ဟု ဤသို႔ ဆိုေလ့ ဤသို႔ ယူေလ့ ရွိကုန္ေသာ သမဏျဗာဟၼဏ့အခ်ဳိ႕တို႔သည္ ရွိကုန္၏။ ထို႔ျပင္ ”သတၱဝါသည္ ေသသည္မွေနာက္၌ ျဖစ္လည္း ျဖစ္၏။ မျဖစ္လည္းမျဖစ္၊ ဤအယူသာမွန္၏။ တစ္ပါးေသာ အယူသည္ အခ်ည္းႏွီးသာတည္း”ဟု ဤသို႔ ဆိုေလ့ ဤသို႔ ယူေလ့ရွိကုန္ေသာ သမဏျဗာဟၼဏအခ်ဳိ႕တို႔သည္ ရွိကုန္၏။ ထို႔ျပင္ ”သတၱဝါသည္ ေသသည္မွေနာက္၌ ျဖစ္သည္လည္း မဟုတ္၊ မျဖစ္သည္လည္း မဟုတ္၊ ဤအယူသာမွန္၏။ တစ္ပါးေသာ အယူသည္အခ်ည္းႏွီးသာတည္း”ဟု ဤသို႔ ဆိုေလ့ ဤသို႔ ယူေလ့ရွိကုန္ေသာ သမဏျဗာဟၼဏအခ်ဳိ႕တို႔သည္ ရွိကုန္၏။

ထိုသမဏျဗာဟၼဏတို႔သည္ ျငင္းခံုၾကကုန္ ခိုက္ရန္ျဖစ္ၾကကုန္ ဆန္႔က်င္ဘက္စကား ေျပာဆိုၾကကုန္လ်က္ ”ဤသေဘာကား တရားဟုတ္၏။ ဤသေဘာကား တရားမဟုတ္။ ဤသေဘာကား တရားမဟုတ္၊ ဤသေဘာကား တရားဟုတ္၏”ဟု အခ်င္းခ်င္း ႏႈတ္လွံထိုးလ်က္ ေနၾကကုန္၏။

ထိုအခါ မ်ားစြာေသာ ရဟန္းတို႔သည္ နံနက္အခ်ိန္၌ သကၤန္းကို ျပင္ဝတ္၍ သပိတ္သကၤန္းကို ယူေဆာင္လ်က္ သာဝတၳိျပည္သို႔ ဆြမ္းခံဝင္ကုန္၏။ သာဝတၳိျပည္၌ ဆြမ္းခံလွည့္လည္၍ဆြမ္းခံၿပီးေနာက္ ဆြမ္းခံရြာမွ ဖဲၾကကုန္လ်က္ ျမတ္စြာဘုရားထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္ကုန္၍ ျမတ္စြာဘုရားကို ရွိခိုးလ်က္ တစ္ခုေသာအရပ္၌ ထိုင္ေနၾကကုန္ၿပီးေသာ္ ျမတ္စြာဘုရားအား ”အသွ်င္ဘုရားအထူးထူးေသာ အယူ အထူးထူးေသာ အလို ‘ဆႏၵ’ အထူးထူးေသာ ႏွစ္သက္ျခင္းရွိကုန္၍ အထူးထူးေသာ အယူတည္းဟူေသာမွီရာကိုမွီတတ္ကုန္ေသာ မ်ားစြာေသာ အထူးထူးေသာတိတၳိသမဏျဗာဟၼဏပရိဗိုဇ္အမ်ဳိးမ်ဳိးတို႔သည္သာဝတၳိ ျပည္၌ ေနၾကကုန္၏။ ”ေလာကသည္ ျမဲ၏။ ဤအယူသာမွန္၏။ တစ္ပါးေသာ အယူသည္ အခ်ည္းႏွီးသာတည္း”ဟု ဤသို႔ ဆိုေလ့ ဤသို႔ ယူေလ့ ရွိကုန္ေသာ သမဏျဗာဟၼဏအခ်ဳိ႕တို႔သည္ ရွိပါကုန္၏။ပ။ ထိုသမဏျဗာဟၼဏအခ်ဳိ႕တို႔သည္ ျငင္းခံုၾကကုန္ခိုက္ရန္ျဖစ္ၾကကုန္ ဆန္႔က်င္ဘက္စကား ေျပာဆိုၾကကုန္လ်က္ ‘ဤသေဘာကား တရားဟုတ္၏။ ဤသေဘာကား တရားမဟုတ္။ ဤသေဘာကား တရားမဟုတ္၊ ဤသေဘာကား တရားဟုတ္၏’ဟု အခ်င္းခ်င္း ႏႈတ္လွံထိုးလ်က္ ေနၾကပါကုန္သည္”ဟု ဤစကားကို ေလွ်ာက္ကုန္၏။

ရဟန္းတို႔ သာသနာျပင္ပ အယူရွိကုန္ေသာ ပရိဗိုဇ္တို႔သည္ ကန္းကုန္ ပညာမ်က္စိမရွိကုန္သည္ျဖစ္၍အက်ဳိးကို မသိကုန္ အက်ဳိးမဲ့ကို မသိကုန္ တရားကို မသိကုန္ တရားမဟုတ္သည္ကို မသိကုန္။ ထိုသူတို႔သည္ အက်ဳိးကို မသိကုန္ဘဲ အက်ဳိးမဲ့ကို မသိကုန္ဘဲ တရားကို မသိကုန္ဘဲ တရားမဟုတ္သည္ကို မသိကုန္ဘဲ ”ဤသေဘာကား တရားဟုတ္၏။ ဤသေဘာကား တရားမဟုတ္၊ ဤသေဘာကားတရားမဟုတ္၊ ဤသေဘာကား တရားဟုတ္၏”ဟု ျငင္းခံုၾကကုန္ ခိုက္ရန္ျဖစ္ၾကကုန္ ဆန္႔က်င္ဘက္စကား ေျပာဆိုၾကကုန္လ်က္ အခ်င္းခ်င္း ႏႈတ္လွံထိုးလ်က္ ေနၾကကုန္၏။

ရဟန္းတို႔ ဤသာဝတၳိျပည္၌သာလွ်င္ တစ္ဦးေသာ မင္းသည္ ေရွးကျဖစ္ဖူး၏။ ရဟန္းတို႔ ထိုအခါ ထိုမင္းသည္ မင္းခ်င္းေယာက်္ားတစ္ေယာက္ကို ”အခ်င္းေယာက်္ား လာေလာ့၊ သာဝတၳိျပည္၌ ရွိၾကသည့္သူကန္းအားလံုးတို႔ကို တစ္ေပါင္းတည္း စုေဝးေစေလာ့”ဟု အမိန္႔ေပး၏။ ရဟန္းတို႔ ထိုေယာက်္ားသည္ ”အရွင္မင္းႀကီး ေကာင္းပါၿပီ”ဟု ထိုမင္း၏စကားကို ဝန္ခံ၍ သာဝတၳိျပည္တြင္းရွိ သူကန္းအားလံုးတို႔ကို ေခၚယူ၍ ထိုမင္းႀကီးထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္လ်က္ ထိုမင္းႀကီးကို ”အရွင္မင္းႀကီး သာဝတၳိျပည္တြင္းရွိသူကန္းအားလံုးတို႔ကို စည္းေဝးေစအပ္ပါၿပီ”ဟု သံေတာ္ဦးတင္၏။ အခ်င္းသို႔ ျဖစ္လွ်င္သူကန္းတို႔အား ဆင္ကို ျပေလာ့ဟု အမိန္႔ေပး၏။ ရဟန္းတို႔ ထိုမင္းခ်င္းေယာက်္ားသည္ ”အရွင္မင္းႀကီးေကာင္းပါၿပီ”ဟု ထိုမင္းႀကီး၏ စကားကို ဝန္ခံ၍ သူကန္းတို႔အား ဆင္ကို ျပ၏-

”သူကန္းတို႔ ဆင္ကား ဤသေဘာရွိ၏”ဟု သူကန္းအခ်ဳိ႕တို႔အား ဆင္၏ ဦးေခါင္းကို ျပ၏။ ”သူကန္းတို႔ ဆင္ကား ဤသေဘာရွိ၏”ဟု သူကန္းအခ်ဳိ႕တို႔အား ဆင္၏ နားကို ျပ၏။ ”သူကန္းတို႔ဆင္ကား ဤသေဘာရွိ၏”ဟု သူကန္းအခ်ဳိ႕တို႔အား ဆင္၏ အစြယ္ကို ျပ၏။ ”သူကန္းတို႔ ဆင္ကား့ဤသေဘာရွိ၏”ဟု သူကန္းအခ်ဳိ႕တို႔အား ဆင္၏ ႏွာေမာင္းကို ျပ၏။ ”သူကန္းတို႔ ဆင္ကား ဤသေဘာရွိ၏”ဟု သူကန္းအခ်ဳိ႕တို႔အား ဆင္၏ကိုယ္ကို ျပ၏။ ”သူကန္းတို႔ ဆင္ကား ဤသေဘာရွိ၏”ဟု သူကန္း အခ်ဳိ႕တို႔အား ဆင္၏ ေျခေထာက္ကို ျပ၏။ ”သူကန္းတို႔ ဆင္ကားဤသေဘာရွိ၏”ဟု သူကန္းအခ်ဳိ႕တို႔အား ဆင္၏ ေပါင္ကို ျပ၏။ ”သူကန္းတို႔ ဆင္ကားဤသေဘာရွိ၏”ဟု သူကန္း အခ်ဳိ႕တို႔အား ဆင္၏။ မီးတံကို ျပ၏။ ”သူကန္းတို႔ ဆင္ကားဤသေဘာရွိ၏”ဟု သူကန္းအခ်ဳိ႕တို႔အား ဆင္၏။ မီးဆံကို ျပ၏။

ရဟန္းတို႔ ထို႔ေနာက္ ထိုမင္းခ်င္းေယာက္က်္ားသည္ သူကန္းတို႔အား ဆင္ကို ျပၿပီးလွ်င္ ထိုမင္း ရွိရာသို႔ ခ်ဥ္းကပ္၍ ထိုမင္းကို ”အရွင္မင္းႀကီး ထိုသူကန္းတို႔သည္ ဆင္ကို ေတြ႕ျမင္အပ္ပါၿပီ။ ယခုအခါ သြားရန္အခ်ိန္ အခါ ကို သိေတာ္မူပါေလာ့”ဟု ေလွ်ာက္၏။

ရဟန္းတို႔ ထို႔ေနာက္ ထိုမင္းႀကီးသည္ ထိုသူကန္းတို႔ထံသို႔ ခ်ဥ္းကပ္၍ ထိုသူကန္းတို႔ကို ”သူ ကန္းတို႔သင္တို႔သည္ ဆင္ကို ျမင္ၾကကုန္ၿပီေလာ”ဟု (မိန္႔ေတာ္မူ၏)။ အရွင္မင္းႀကီးမွန္ပါ၏။ အကြၽႏု္ပ္တို႔သည္ ဆင္ကို ျမင္ဖူးပါကုန္ၿပီဟု သံေတာ္ဦးတင္ကုန္၏။

သူကန္းတို႔ ေျပာၾကကုန္ေလာ့၊ ဆင္ကား အဘယ္သို႔ သေဘာရွိကုန္သနည္းဟု (မိန္႔၏)။ ရဟန္းတို႔ဆင္၏ ဦးေခါင္းကို စမ္းသပ္မိေသာသူကန္းတို႔က ”အရွင္မင္းႀကီး ဆင္သည္ ေရအိုးႏွင့္ တူပါ၏”ဟု ဤသို႔ သံေတာ္ဦးတင္ကုန္၏။

ရဟန္းတို႔ ဆင္၏ နားရြက္ကို စမ္းသပ္မိေသာသူကန္းတို႔က ”အရွင္မင္းႀကီး ဆင္သည္ ဗန္းဆန္ေကာႏွင့္ တူပါ၏”ဟု ဤသို႔ သံေတာ္ဦးတင္ကုန္၏။

ရဟန္းတို႔ ဆင္၏ အစြြယ္ကို စမ္းသပ္မိေသာသူကန္းတို႔က ”အရွင္မင္းႀကီး ဆင္သည္ ထြန္သြားႏွင့္တူပါ၏”ဟု ဤသို႔ သံေတာ္ဦးတင္ကုန္၏။

ရဟန္းတို႔ ဆင္၏ ႏွာေမာင္းကို စမ္းသပ္မိေသာသူကန္းတို႔က ”အရွင္မင္းႀကီး ဆင္သည္ ထြန္သံႏွင့္တူပါ၏”ဟု ဤသို႔ သံေတာ္ဦးတင္ကုန္၏။

ရဟန္းတို႔ ဆင္၏ကိုယ္ကို စမ္းသပ္မိေသာသူကန္းတို႔က ”အရွင္မင္းႀကီး ဆင္သည္ က်ီၾကနံရံႏွင့္တူပါ၏”ဟု ဤသို႔ သံေတာ္ဦးတင္ကုန္၏။

ရဟန္းတို႔ ဆင္၏ ေျခေထာက္ကို စမ္းသပ္မိေသာသူကန္းတို႔က ”အရွင္မင္းႀကီး ဆင္သည္ တိုင္ႏွင့္တူပါ၏”ဟု ဤသို႔ သံေတာ္ဦးတင္ကုန္၏။

ရဟန္းတို႔ ဆင္၏ ေပါင္ကို စမ္းသပ္မိေသာသူကန္းတို႔က ”အရွင္မင္းႀကီး ဆင္သည္ လက္ဆံုႏွင့္တူပါ၏”ဟု ဤသို႔ သံေတာ္ဦးတင္ကုန္၏။

ရဟန္းတို႔ ဆင္၏။ မီးတံကို စမ္းသပ္မိေသာသူကန္းတို႔က ”အရွင္မင္းႀကီး ဆင္သည္ က်ည္ေပြ႕ႏွင့္တူပါ၏”ဟု ဤသို႔ သံေတာ္ဦးတင္ကုန္၏။

ရဟန္းတို႔ ဆင္၏။ မီးဆံကို စမ္းသပ္မိေသာသူကန္းတို႔က ”အရွင္မင္းႀကီး ဆင္သည္ တံျမက္စည္းႏွင့္ တူပါ၏”ဟု ဤသို႔ သံေတာ္ဦးတင္ကုန္၏။

ထိုသူကန္းတို႔သည္ ”ဆင္သည္ ဤသေဘာရွိ၏။ ဆင္သည္ ဤသေဘာမရွိ၊ ဤသေဘာရွိသည္ကားဆင္မဟုတ္၊ ဤသေဘာရွိသည္ကား ဆင္တည္း”ဟု အခ်င္းခ်င္း လက္သီးဆုပ္တို႔ျဖင့္ ထိုးႀကိတ္ကုန္၏။ ရဟန္းတို႔ ထိုသို႔ ထိုးႀကိတ္ေသာအခါ ထိုမင္းသည္ ဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာ ရယ္ေမာေလ၏။

ရဟန္းတို႔ ဤအတူပင္ သာသနာေတာ္မွ ျပင္ပ အယူရွိကုန္ေသာ ပရိဗိုဇ္တို႔သည္ ကန္းကုန္သည္ပညာမ်က္စိမရွိကုန္သည္ျဖစ္၍ အက်ဳိးကို မသိကုန္။ အက်ဳိးမဲ့ကို မသိကုန္။ တရားကို မသိကုန္။ တရားမဟုတ္သည္ကို မသိကုန္။ ထိုသူတို႔သည္ အက်ဳိးကို မသိကုန္ဘဲ အက်ဳိးမဲ့ကို မသိကုန္ဘဲ တရားကို မသိကုန္ဘဲ တရားမဟုတ္သည္ကို မသိကုန္ဘဲ ”ဤသေဘာကား တရားတည္း၊ ဤသေဘာကား တရား့မဟုတ္၊ ဤသေဘာကား တရားမဟုတ္၊ ဤသေဘာကား တရားတည္း”ဟု ျငင္းခံုၾကကုန္ ခိုက္ရန္ျဖစ္ၾကကုန္ ဆန္႔က်င္ဘက္စကားကို ေျပာဆိုၾကကုန္လ်က္ အခ်င္းခ်င္း ႏႈတ္လွံထိုးလ်က္ ေနၾကကုန္၏။ ထိုအခါ ျမတ္စြာဘုရားသည္ ဤအေၾကာင္းအရာကို သိေတာ္မူ၍ ထိုသိေသာအခ်ိန္၌- ”အခ်ဳိ႕ကုန္ေသာ သမဏျဗာဟၼဏတို႔သည္ အႏွစ္မရွိသည့္ ဤမိစၧာအယူတို႔၌ ႏွစ္သက္စြဲလမ္းကပ္ၿငိကုန္ဘိ၏။ (ဆင္ကို) တစ္စိတ္တစ္ေဒသ စမ္းသပ္မိၾကသည့္ သူကန္းတို႔ကဲ့သို႔ အခ်င္းခ်င္းဆန္႔က်င္ဘက္ျပဳကာ ျငင္းခံုၾကကုန္၏”ဟု ဤဥဒါန္းကို က်ဴးရင့္ေတာ္မူ၏။

စတုတၳသုတ္။